آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

اتحاد در شتاب بخشی به تحول دیجیتال در زمان تهدید

اکنون بهره‌مندی از فناوری نوین ارتباطات و مخابرات عامل توسعه همه بعدی زندگی و جز جدایی‌ناپذیر آن است. دانش نوین ارتباطات با نقش مؤثر و گسترده‌ خود،توانسته موجب ایجاد نوآوری‌های خلاقانه در کسب‌وکارها و از پی آن افزایش رفاه و کاهش هزینه‌های عمومی جامعه شود.
بحران کووید۱۹ نشان داد که نابرابری‌های دیجیتالی شگفت‌انگیزی در استان همدان و ایران وجود دارد و باید با اتخاذ سیاست‌ها و راهبرد‌های صحیح مدیریتی این تهدید را به فرصت تبدیل و این نابرابری دیجیتال را در شهر و روستاها کاهش داد.
مخابرات استان همدان از آغاز شروع این بحران تاکنون با توسعه زیر‌ساخت‌های مخابراتی عامل رشد ۲۰برابری پهنای باند اینترنت پرسرعت در شهرها و غالب روستاهای استان شده است، که این رشد افزون بر بهبود کسب‌وکارها، معرفی محصولات وبناهای تاریخی و گردشگری در اینترنت،‌ از آموزش‌های آنلاین نیز استفاده‌شده است پس بر این اساس تا حدودی شکاف دیجیتالی شهر و روستا کاسته شد.
وقوع بیماری همه‌گیر کووید۱۹ موجب درک بیشتر ضرورت، تسریع تحولات دیجیتالی برای کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی مخابرات(آی.تی.یو) در سال ۲۰۲۱شد؛ پس این اتحادیه شعار خود را بر این اساس « سرعت بخشی به تحول دیجیتال در زمان تهدید» اعلام کرد.
امسال اتحادیه بین‌المللی مخابرات با تمرکز بر این موضوع و تسریع تحولات دیجیتالی در زمان‌های چالش‌برانگیز اعلام کرد که به دنبال الهام‌بخشی، هدایت و تجهیز این تحولات است و نیاز به انجام این امر مهم با همکاری همه کشورها دارد. این اتحادیه هدف از تحولات دیجیتالی را بهبود تجربه هر شهروند و تغییر شیوه تجارت برای افزایش کیفیت زندگی و رفاه مردم و نهایتاً رسیدن به توسعه پایدار بیان کرد .
این اتحادیه از همه اعضای خودخواسته است با اتخاذ استراتژی و ایجاد چشم‌اندازی روشن و اهدافی برای تحول در زیرساخت‌های دیجیتالی و ارتباطات ملی، اصول و اولویت‌های روشنی با رعایت نکات امنیتی برای نوین‌سازی دولت و خدمات عمومی به‌طور مداوم به تعامل بهتر با شهروندان کمک کنند .
اکنون در این بخش این پرسش‌ها مطرح است ، با توجه به اینکه تعرفه تلفن ثابت در ایران در بین ۱۹۳ کشور عضو اتحادیه جهانی مخابرات پایین‌ترین قیمت دارد و این موضوع سبب کاهش درآمد مخابرات از این منبع شده است که تأمین‌کننده هزینه روز‌افزون نگهداری این خدمات نیست. آیا دولت استراتژی و سیاست ملی برای حمایت از شرکت مخابرات ایران به‌عنوان محور توسعه درتحول زیرساخت‌های دیجیتالی و «شتاب بخشی به تحقق دیجیتال به هنگام تهدید» دررسیدن به این هدف دارد؟ و نقش روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در شتاب بخشی تحقق دیجیتال چگونه است. به نظر می‌رسد روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در مورد این‌که چگونه تحول دیجیتال به شهروندان، مصرف‌کنندگان و جامعه سود می‌رساند، را باید به جامعه آگاهی بخشی نمایند.
آن‌ها باید نقاط ضعف و قوت سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برنامه‌های فعلی سازمان‌ها و دولت را برجسته کرده و شکاف‌های موجود را شناسایی و چالش‌های جدید را برای پرداختن به تکامل سریع فن‌آوری‌ها بیان کنند.
روابط عمومی‌ها باید در این حوزه با استفاده از ابزاری مانند نمایش‌، مصاحبه‌، بحث‌های رادیویی و کمپین‌های رسانه‌‌ای و اجتماعی و نیز در مورد چگونگی روند ایجاد تغییرات در دولت و جامعه، مطالب هیجان‌انگیز را گردآوری و اطلاع‌رسانی کنند. روابط عمومی و رسانه باید مشکلات محسوس در ارتباط با این موضوع را در خانواده، مدرسه، دانشگاه، محل کار و یا جامعه خود را شناسایی وآنرا به حوزه‌های مربوطه ارسال نمایند.
هدف بنده از این یادداشت آگاهی بخشی عموم مردم به‌ویژه همکاران عزیزم در روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها از موضوع کلیدی روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و نیز تسریع تحولات دیجیتال در زمان‌های چالش‌برانگیز است و انتظار است که سایر رسانه‌ها نیز این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند. و اهمیت توسعه استراتژی‌های دیجیتال و دیگر ابتکارات مبتنی بر فن‌آوری را تقویت کنند.و همچنین تجربه خود را در رسانه‌های اجتماعی برای الهام بخشیدن به دیگران به اشتراک‌گذارند.
۲۷ اردیبهشت روز جهانی مخابرات و روز روابط عمومی بر مدیران، کارشناسان و همکاران سخت‌کوش روابط عمومی که با الهام از هم‌افزایی، هم‌اندیشی، همسویی برای تحقق اهداف روابط عمومی‌ها فعالیت می‌کنند، گرامی باد.
فریدون حسن پور
رییس اداره روابط عمومی مخابرات منطقه همدان

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری