آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

همدان مهیای تامین آب شرب پایدار

مدیر‌عامل آبفای استان همدان، گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی و همکاری همه برای کاهش تنش آبی شهر همدان، مهیای تامین آب شرب پایدار هستیم.

همدان‌نگار، فرهاد بختیاری‌فر با اشاره به اقدام‌های اجرایی برای عبور شهر همدان از تنش آبی امسال، افزود: اکنون از سد تالوار به شهر همدان ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب منتقل و بقیه نیاز آب شرب از چاه‌های اجاره‌ای، نذر آب و پدافندی و غیره تامین می‌شود؛ با تکمیل تصفیه‌خانه پیش‌بینی شده تالوار مقدار آب تامینی از این حوزه به ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه خواهد رسید؛ اکنون ۱۶۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب برای شهر همدان تامین شده است.
وی با تاکید بر این که در تنش آبی ۱۰۰ میلیارد‌تومان به فروشندگان اتصالات، امکانات و غیره و ۲۵۰ میلیارد‌تومان به پیمانکاران بدهکاریم؛مقدار تخصیص اعتبار‌ها را تاکنون ۱۵ درصد عنوان اظهار امیدواری کرد: اعتبار‌های یاد شده تا پایان سال به تخصیص ۷۰ درصد برسد.

مدیرعامل آبفای استان همدان در پاسخ این سئوال خبرنگار همدان‌نگار که با ادغام شرکت‌های آبفای شهری و روستایی چه مشکلی دارید؟ افزود: فرایند اختصاص اعتبار‌های سابق ادامه دارد و مشکل فعلی فقط تخصیص‌ها است که پیگیر افزایش هستیم.
بختیاری فر درباره میزان هدر‌رفت آب واقعی و ظاهری از شبکه آب شرب، گفت: میزان هدر‌رفت توسط سامانه‌های موجود رصد می‌شود هدر رفت آب شرب استان همدان پایین‌تر از میانگین کشوری است کمتر از ۸ درصد هدر رفت و نشت از شبکه داریم که تفاوت خاصی با استان‌های دیگر ندارد.
وی در پاسخی به سئوالی مبنی بر افت فشار یا قطعی آب شرب واحد‌های مسکونی شهر همدان تاکید کرد: آبفا موظف به تامین آب با فشار مناسب برای واحد‌های مسکونی تا طبقه دوم است و طبقات بالاتر باید روند دسترسی به آب شرب شهری را در طراحی ساختمان‌ها اصلاح کنند تا برای تامین آب مشکلی نداشته باشند؛ هیچ قطعی آب در شهر همدان نداریم افت فشار آب در شبکه با فعال شدن فشار‌شکن‌ها چنین تصوری را ایجاد کرده است این سامانه‌ها نقش موثری در کاهش هدررفت آب و شکستگی‌ها دارند.

مدیر‌عامل آبفای استان همدان با اشاره بر این‌که روزانه به طور متوسط گزارش شکستگی در ۷۰ نقطه شهری را دریافت و رسیدگی می‌کنیم، ادامه داد: برنامه کاهش افت فشار در شبکه آب شهری با نصب و جانمایی فشار‌شکن‌ها از سال‌های قبل وجود داشته است.
بختیاری‌فر افزود: امسال در دهه پیروزی انقلاب با هزینه‌کرد ۲۹ میلیارد‌تومان ۲۵ طرح آبرسانی بهره‌برداری خواهد شد که بیشتر شامل بخش‌های روستایی و اجرای مخزن، نصب آب شیرین‌کن، اصلاح، اجرا و بازسازی شبکه آب شرب، نصب انشعاب‌ها و غیره است.
وی از ‌پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات آب شرب شهری آبفا برای۳۲ شهر در استان سخن‌گفت و ادامه داد: اکنون از ۱۰۶۳ روستای استان ۸۰۳ روستا این خدمات با جمعیت ۱۹۰ هزار و ۲۳۲ خانوار دریافت می‌کنند که ۸۳٫۴ جمعیت روستایی شامل می‌شود.
مدیر‌عامل آبفای استان منابع تامین آب شهری را ۱۸۳ حلقه چاه، سه دهنه چشمه و ۴ رشته قنات نام برد و اظهار کرد: سالانه با این ظرفیت ۱۲۸ میلیون‌مترمکعب آب تامین و توسط ۲۴ پمپ به ۷۹ مخزن منتقل می‌شود. منابع تامین آب روستایی استان نیز ۸۵۴ حلقه چاه آب، ۲۳۲ دهنه چشمه و ۶۴ رشته قنات و ۱۰۰۱ مخزن به ظرفیت ۱۲۵ هزار مترمکعب است، امسال ۲۲۰ روستا با تانکر آبرسانی شد.
بختیاری با یاد‌آوری این‌که بر اساس تفاهم‌نامه‌ جهاد‌آبرسانی با همکاری بسیج سازندگی در دستور کار است تا مشکل آب شرب روستایی استان نیز با برنامه‌ریزی‌‌‌های انجام شده برطرف شود، افزود: با این طرح ۱۶۰ روستا در مدت ۳۶‌ماه با هزینه‌کرد ۵۰۹ میلیارد‌تومان ازپوشش آبرسانی آبفای استان بهره‌مند خواهند شد اکنون پیشرفت کاری طرح ۴۱ درصد است که به دلیل این تلاش توسط وزیر نیرو استاندار همدان و مدیریت‌آبفای استان به عنوان ۷ استان برتر کشور تقدیر شدند.
وی ادامه داد: از برنامه‌های مهم و مورد تقاضا نیز جمع‌آوری فاضلاب بالا دست سد‌ اکباتان بود که بر این اساس در این طرح ۳۰ میلیارد‌تومان هزینه خواهد شد تا با اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب روستا‌های بالا‌دست سد این مشکل برطرف شود، ۲۰۰ میلیارد‌تومان نیز برای مجتمع‌های آبرسانی و ۳۸ میلیارد‌تومان برای اصلاح شبکه آبرسانی امسال و سال آینده هزینه خواهد شد.
مدیر‌عامل آبفای استان همدان گفت: در سفر هیات دولت به استان همدان ۵۰ میلیارد‌تومان برای توسعه تصفیه‌خانه فاضلاب همدان پیش‌بینی و مصوب شد که در سال نخست اجرای طرح ۳۶ میلیارد‌تومان و سال بعد بقیه اعتبار مصوب هزینه خواهد شد.
بختیاری‌فر افزود: امسال ۲۴ کیلو‌متر شبکه آب روستایی و ۱۱ کیلومتر آب شهری توسعه دادیم و اصلاح بازسازی شبکه آب نیز در این ۲ بخش ۶۳ کیلو‌متر بود. سال قبل در حوزه شهری ۹ چاه آب و روستایی ۶ چاه و امسال ۱۷ حلقه شهری و ۱۸ حلقه روستایی حفاری و اجرای ۴ کیلو‌متر خط انتقال آب شرب شهری و ۷۷ کیلو‌متر روستایی داشتیم.
همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری