آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

راه و حمل‌ونقل مطمئن محور توسعه پایدار کشور

همدان‌نگار؛ راه شریان ارتباطی مهم با همراهی حمل‌ونقلی پویا برای تأمین اقتصاد فعال وزنده در کشور‌ها است؛ استان همدان نیز برای دست‌یابی به این رشد که محور توسعه پایدار است، باید از این زیرساخت اساسی بهره‌مند باشد برای آگاهی از این موضوع با «جواد نگاهداری» رئیس اداره نگهداری راه‌های استان همدان گفت‌و‌گو کردیم؛ وی در پاسخ به این سؤال که نقش راه در توسعه و پیشرفت استان همدان و ایران اسلامی چیست؟ با اشاره بر این‌که راه و حمل‌ونقل از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت و توسعه جوامع است، گفت: استان همدان ۱۹۴۹۳ کیلومترمربع وسعت دارد و هم‌جوار با استان‌های زنجان و قزوین، لرستان، مرکزی، کرمانشاه و کردستان است؛ به‌عنوان مسیر اصلی عبور آزادراه کربلا، کریدور ارتباطی استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان به مرکز و شمال کشور نیز شناخته می‌شود. پس استان همدان بدین لحاظ یک استان ترانزیتی برای حمل‌ونقل کالا و جابه‌جایی مسافر در غرب کشور به مرکز، غرب و جنوب کشور مطرح است.
وی درباره ویژگی راه‌های استان همدان با یاد‌آوری این‌که استان همدان ۱٫۲ درصد مساحت کشور را دارد، ادامه داد: ایران دارای ۲۹۱۰۱۴ کیلومتر شبکه راه‌های جاده‌ای است که ۵۴۴۳ کیلومتر از این میزان راه کشور شامل شریانی، شریانی خاص، اصلی، فرعی و روستایی در استان همدان ایجادشده است؛ مهم‌ترین شاخص مقایسه شبکه راه‌های استان‌ها با یکدیگر نیز شاخص میزان راه در ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت است که میانگین نرم کشوری ۱۷٫۷ کیلومتر راه در هر ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت است؛ که در استان همدان ۲۷.۹۱ کیلومتر در هر ۱۰۰ کیلومترمربع مساحت، یعنی ۱.۶ برابر میانگین کشوری راه ساخته‌شده است.
رئیس اداره نگهداری راه‌های استان همدان درباره اهمیت نگهداری راه‌ها به‌عنوان شریان اصلی ارتباط و اقتصاد پویا در استان همدان و کشور به خبرنگار همدان نگار، گفت: ساخت راه بسیار پرهزینه است پس اگر در ﻧﮕﻬﺪاری راه ﻏﻔﻠﺖ شود ﺑﺎﯾﺪ راه ﺑﺎزﺳﺎزی شود ﮐﻪ ﻫﺰﯾﻨﻪ آن حدود ۵ ﯾﺎ ۶ ﺑﺮاﺑﺮ نگهداری یک‌راه است و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﻗﺘﺼﺎدی هدر رفت هزینه‌ها است؛ پس تنها را معقول و منطقی نگهداری مناسب راه‌های موجود است؛ ﻗﺒﻞ از آﻧﮑﻪ ﺑﺮای ساخت راه‌های ﺟﺪﯾﺪ ﺗﺄﻣﯿﻦ اعتبار شود. ازاین‌رو ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﺗﺄﻣﯿﻦ ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮای ﻧﮕﻬﺪاری راه ها ﺿﺮوری اﺳﺖ اکنون درک اﻫﻤﯿﺖ راﻫﺪاری درزمینه و ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻣﺘﻔﺎوت در ﺣﺎل ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی اﺳﺖ. راﻫﺪاری ﺑﺎﯾﺪ در ﺣﻔﻆ ارزش داراﯾﯽ راه‌ﻫﺎ، ﺗﺄﻣﯿﻦ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻄﻠﻮب ﺑﺮای ﮐﺎرﺑﺮان و ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ محیط‌زیست ﻧﻘﺸﯽ ﮐﻠﯿﺪی دارد.
نگاهداری درباره وضعیت نگهداری راه‌های استان همدان و عملیات انجام‌شده در این حوزه نیز توضیح داد: نگهداری راه‌ها شامل عملیات جاری راهداری مانند لکه‌گیری، چاله پرکنی، روکش آسفالت، شانه سازی، اصلاح شیب شیروانی و راهداری زمستانی و غیره است که برای تسهیل تردد کاربران جاده‌ای به‌صورت مستمر توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان همدان انجام می‌شود.
رئیس اداره نگهداری راه‌های استان همدان اظهار کرد: امسال و تا هفته نخست شهریور‌ماه در این حوزه‌ها اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای استان همدان
برای روکش آسفالت بیندر ۰٫۱۹ به طول ۳۴٫۰ کیلومتر، آسفالت رگلاژی توپکا ۰٫۱۲ به طول ۳۳٫۳ کیلومتر، لکه‌گیری راه‌های آسفالت (پیمانی) ۱۴۵۸۶ مترمربع، لکه‌گیری راه‌های آسفالت (امانی) ۱۵۳۵۰ مترمربع، اجرای چیپ سیل راه‌های فرعی (امانی) ۴٫۵ کیلومتر، اجرای درزگیری راه‌های حوزه استحفاظی (امانی) ۱۶٫۵ کیلومتر در دستور کار قرار داده و اجرا کرده است شعار اصلی نیز این است که «بیایید باهم در نگهداری سرمایه‌های ملی همت گماریم»
همدان‌نگار//:

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری