آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

نوروز، زیارت و گردش

همدان‌نگار – حمید‌نصرتی‌قانعی – خبرنگار: مشتاقان گشت و گذار در نوروز بار سفر می‌بندند؛ آثار تاریخی، مکان‌های گردشگری و دیدنی همدان از جمله مقاصد این گردشگران است. همدان کوهستانی(دامان الوند زیبا) مکان‌های گردشگری طبیعی فراوانی دارد. امامزاده محسن(ع) یا به قول همدانی‌ها امامزاده‌کوه از جمله این آثار تاریخی، زیارتی، باستانی و دیدنی است که فضای معنوی و طبیعی آن جاذبه‌ای خاص برای هر گردش است.

از همدان‌که عازم این مکان گردشگری ‌شوید یک راه رسیدن به این مقصد زیارتی و گردشگری در نزدیکی شهر همدان( ۲ الی ۳ کیلو‌متری) مسیر شهر مجاور مریانج است؛ا گر اهل سفر به روش طبیعت گردان باشید از هر نقطه شهر، پای پیاده می‌توانید مسیر آسفالته‌ای را پیموده و بعد از راهپیمایی و دیدن مناظر زیبای بین راه به آنجا برسید. امامزاده محسن(ع) در دره ماوشان (محل و ماوی شاهان) قرار دارد.
شغل غالب مردم منطقه امامزاده کوه کشاورزی است پس ترشی سیر (دانه صدفی) که از سبزیجات خوش عطر منطقه تهیه شده سوغاتی خاطره ساز سفر خواهد بود. با رسیدن به منطقه گردشگری امامزاده‌کوه خنکای چشمه‌سار‌های جاری روستا‌های برفین، توئین و موئین ماننددوازده بید، سنگ‌آخور و زری آرامشی به روح و تن مسافران می‌بخشد و در سایه‌سار درختان توت امامزاده با درنگی کوتاه خواهید آسود. مردم این محل به ترکی و فارسی با لهجه‌ای مختص به منطقه، تکلم می‌کنند، نقل است که ترک زبانان این محل در زمان حکومت محمود افغان به اینجا مهاجرت و در محل سکنی‌گزیده‌اند ساختمان‌های محلی با هدف افزایش استفاده از فضای زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها در شیب کوه بنا شدند. روستای نزدیک این منطقه سولان نام دارد که نقل است نام سرداری ایرانی به نام سوران است.
امامزاده محسن(ع) از دوره مغولان و قرن هشتم هجرى، در ۱۶ کیلو‌متری همدان در روستای وفرجین قرار دارد، بنای این فضا توسط میراث فرهنگی مرمت و محوطه آن بنا برای سکونت موقت گردشگران با سنگ مسطح کف‌سازی شده است. بنای آجری امامزاده از بیرون مستطیلی و اتاق‌هایى دو طبقه در دو سوى ایوان‌ها یا حجره‌های آن قرار دارد. بنا ۲ شبستان برای دفن ۳ تن از صحابه امیرمومنان(ع) دارد صحابه‌ای که در فتح همدان در زمان خلیفه دوم در جنگ شرکت داشتند. شبستان دوم نیز مدفن امامزاده محسن(ع) است.
دیواره سکوی گور صحابه، پوشیده از کاشى‌هایی کوکبى، مثلثى، صلیبى و چند‌ضلعى به طول در حدود ۲۵۰ سانتیمتر، عرض ۱۵۰ سانتیمتر وارتفاع یک‌متر است. روى این گورها سکویى پوشیده از کاشى قرار دارد. روى قبر(امامزاده محسن(ع)) محسن‌بن على‌النقى بن‌الحسین بن‌الحسن … بن زیدبن‌الحسن المجتبى(ع)) صندوقی چوبى با حاشیه‌بندى و شکل‌های هندسى با حاشیه داخلی منقش به صلوات بر محمد و آل‌محمد با گل و بوته‌هاى ظریف تکراری و مزین است که هویت امامزاده مدفون دیده می‌شود. اسناد موجود موید آنست که وی یکی از نوادگان امام حسن مجتبى(ع) است و تاریخ ساخت بنا ۹۳۵ هجرى است..
همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری