آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

نقش انکار ناپذیر نیرو‌گاه شهید مفتح همدان در تامین برق کشور

همدان‌نگار- حمید نصرتی قانعی- خبرنگار: مدیر‌عامل نیرو‌گاه شهید مفتح همدان در حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو با توضیح اقدام های انجام شده برای کاهش مصرف آب از چاه‌های کشاورزی نیروگاه یاد‌آور شد: اکنون یک حلقه آب چاه به ضرورت‌های بهداشتی و تامین آب مقطر برای نیروگاه فعال است و از ظرفیت ایجاد شده برای بهره‌مندی از آب پساب تصفیه‌خانه فاضلاب با ایجاد ۶۰ کیلو‌متر خط انتقال پساب به نیرو‌گاه استفاده شده است.

عبد‌المجید دیناروند با توضیح این‌که در سال نخست اجرای خط انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب همدان، فقط امکان استفاده از ۵ میلیو‌ن مترمکعب پساب به دلایل فنی وجود داشت، ادامه داد: اما سال قبل(۱۴۰۰) نیرو‌گاه شهید مفتح همدان برای تامین برق، موفق به استفاده از حدود ۱۲ میلیو‌ن مترمکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان شد که نقش موثری در کاهش مصرف آب از چاه داشت؛ سال قبل فقط ۱٫۲ میلیو‌ن مترمکعب آب از چاه نیرو‌گاه برداشت کردیم. امسال نیز در حدود ۱۴ میلیون‌متر مکعب آب پساب استفاده خواهیم کرد.
مدیرعامل نیرو‌گاه شهید مفتح همدان اظهار کرد: نیرو‌گاه شهید مفتح همدان با توان تولید یک هزار مگاووات برق، شبکه برق کشور را در تامین انرژی یاری می‌کند؛ امسال و تاکنون تولید ناخالص نیرو‌گاه ۲۴۹۵ مگاوات بوده است؛ درصد نرخ خروجی اضطراری نیرو‌گاه نیز ۹ دهم است که رکورد بی‌نظیر در بین نیرو‌گاه های همگن و هم‌تراز خودش محسوب می‌شود. هر چند در فصل تابستان این محدودیت ممکن است بیشتر باشد.
دیناروند گفت: سال قبل رکورد تولید ۲۹ ساله برق را در نیرو‌گاه شهید مفتح همدان شکستیم و با راهنمایی‌های تخصصی تاکنون عملکرد مثبت و مطابق و مشابه رشد عملکرد سال قبل داشته‌ایم با تلاش همه متخصصان این حوزه در نیرو‌گاه این روند را با موفقیت بیشتری طی خواهیم کرد.
وی افزود: سه سال قبل تاکنون رتبه یک عملکرد را داشته‌ایم و قول می‌دهیم این روند همچنان با تلاش شبانه‌روزی نیروی خدوم و کارشناس صنعت برق در نیرو‌گاه شهید مفتح همدان ادامه داشته و داوم یابد. از جمله اقدام‌های انجام شده برای افزایش عملکرد طبق راهنمایی‌های تخصصی افزایش راندمان داخلی نیرو‌گاه وکاهش مصرف در پمپ‌های موجود، کاهش اضافه گرمایش و سرمایش مخازن و غیره بوده است. به دلیل آن‌که پایین‌تر از نرم مصرف انرژی در نیرو‌گاه هستیم مدیریت این حوزه بسیار سخت است اما همچنان برای افزایش راندمان تلاش می‌کنیم.
وی با یاد‌آوری این‌که اگر سال آینده موفق به بهره‌برداری از برج خشک شماره ۲ نیرو‌گاه شویم سالانه صرفه‌جویی ۴ میلیو‌ن مترمکعبی در مصرف آب خواهیم داشت، تاکید کرد: نیرو‌گاه شهید مفتح همدان چند سال پی‌درپی بدون تریپل، عملکرد قابل توجهی در تولید برق داشته است؛ برای چهارمین سال متوالی نیز این موفقیت را به دست خواهیم آورد. در کنترل فرکانس رتبه عالی داشتیم و آمادگی نیرو‌گاه برای تولید نسبت به قبل بیشتر شده است.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در این جلسه با تقدیر از تلاش و زحمات جهادی و همه جانبه اهالی و کارکنان صنعت برق کشور به خصوص نیرو گاه شهید مفتح همدان که موفق شدند امسال را بدون خاموشی و قطعی پشت سر بگذارند و رضایت مردم را در خدمت کسب کنند، گفت: کار بزرگی در صنعت برق رخ داده است و نیرو‌گاه شهید مفتح گزارش مثبتی از روند ارائه خدمات بیان کردند.
وی ادامه داد: باید شرایط موجود در نیرو‌گاه با تلاش بیشتر ارتقا یابد چرا که نیرو‌گاه شهید مفتح نقش ارزنده‌ای در پایداری شبکه برق دارد. هر چند در دولت‌های قبل که به استان همدان سفر داشتم گلایه‌ به عنوان خواست عمومی مردم و مسئولان کاهش مصرف آب از چاه‌های نیرو‌گاه بود، اکنون با بهره‌مندی از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب همدان این هدف محقق شده است و باید در حوزه تامین آب برای سایر نیرو‌گاه‌ها نیز از آب‌های غیر‌متعارف به مانند نیرو‌گاه شهید مفتح همدان برنامه‌ریزی کرد؛ باید مصرف آب چاه را در سایر نیرو‌گاه‌هاکاهش داد.
وزیر نیرو با یاد‌آوری بهره‌برداری برج خشک شماره یک نیرو‌گاه شهید مفتح همدان، تصریح کرد: ساخت و راه‌اندازی برج‌های خشک به خصوص برج خشک شماره۲نیروگاه شهید مفتح همدان، ۹۵ درصد مصرف آب را کاهش می‌دهد و باید برای راه‌اندازی و بهره‌برداری ازاین برج کار را سرعت داد. هر برج خشک در سال ۴ میلیو‌ن مترمکعب مصرف آب را کاهش می‌دهد. که می‌توانیم معادل آن به صنایع و معیشت مردم آب اختصاص دهیم. گفتنی است ایران اسلامی حدود ۱۳۹ نیروگاه حرارتی همراه با فعالیت نیروگاه های تجدیدپذیر دارد.
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری