آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

بازدید ازبک‌ها از کشاورزی استان همدان

معاون اول قرنطینه کشور ازبکستان در راس هیات ۲۰ نفره ضمن بازدید از بخش کشاورزی استان همدان با رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی استان دیدار وگفتگو داشتند.
همدان نگار؛ در این بازدید نادر‌جان کاسیموف، هدف از این بازدید را تبادل دید‌گاه و تجریه عنوان کرد و گفت: در همدان با استقبال پر شور مواجه شدیم چنان که احساس حضور در کشور خود را داشتیم که موید مهمان‌نوازی مردم استان همدان است.
وی با تایید این که استان همدان به لحاظ کشاورزی پیشرفت زیادی دارد؛ به این دلیل نیز دیدار و بازدید از بخش کشاورزی استان همدان انتخاب کرده اند، ادامه داد: امیدوار به افزایش تبادل دانش و خدمات کشاورزی هستیم؛ چنین دیدار‌هایی موجب آشنایی بیشتر هر دو کشور از توانمندی و تولیدات کشاورزی یکدیگر است.

معاون اول قرنطینه کشور ازبکستان افزود: ایران و ازبکستان رابطه راهبردی دارند و به این دلیل علاقمند به گسترش روز‌افزون این روابط هستیم، به رغم همه مشکلات و محدودیت‌های متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، ایران و ازبکستان در ۲ سال اخیر بیش از ۱۰درصد افزایش صادرات داشته اند.
کاسیموف اظهار داشت: در بازید هیات همراه من از استان همدان به توانمندی‌های این استان پی‌بردیم و این مزایا ما را به افزایش همکاری‌های در این حوزه بیشتر علاقمند و تشویق کرد؛ استان همدان در تولید محصولاتی مانند سیب زمینی،سیر،گردو و غیره جایگاه شاخص دارد و این سفرزمینه‌ساز تجارت بیشتر بین دو کشور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی استان همدان، گفت: استان همدان ۱.۲ مساحت ایران اسلامی را دارد؛ قطب کشاورزی ایران است؛ سالانه در استان همدان بیش از ۵میلیون تن انواع محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی ،گردو، سیر، انگور و غیره تولید می‌شود؛ استان همدان در حوزه تولید برخی از این محصولات در ایران رتبه اول تا سوم دارد که موید پیشرفت بخش کشاورزی استان است.
منصور رضوانی جلال با اشاره بر این‌که سالانه در استان همدان بیش از ۹۵۰ هزار تن سیب زمینی‌ تولید می‌شود، افزود: به دلیل این مزیت دولت ایران اسلامی استان همدان را به لحاظ تولید سیب زمینی به عنوان مرکز تولید آن معرفی کرده است.

وی از مکانیزاسیون بخش کشاورزی و ظرفیت‌های آن در استان همدان سخن گفت و ادامه داد: اکنون در استان همدان ظرفیت نگهداری بیش از ۲۲۰ هزارتن محصول سرد خانه‌ای فراهم است ؛ بیش از ۲۳۰هزار تن ظرفیت نگهداری نیز در دست ساخت است. استان همدان و به خصوص بخش کشاورزی آن این توانایی دارد که بر اساس قوانین سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) محصولاتش را به ازبکستان صادر کند.

همدان نگار//:

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری