آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

سفر وزیر نیرو به همدان

در سفر یک روزه وزیر نیرو به استان همدان و در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق مطرح شد که خشک سالی امسال را پشت سر گذاشتیم؛ این خشک‌سالی در نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل ۵۰ درصد کاهش و نسبت به۵۰ ساله گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است.
همدان‌نگار به نقل از روابط عمومی آبفای استان همدان علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموع آب ذخیره‌شده پشت سدهای ما ۱۸ میلیارد مترمکعب است عنوان کرد:این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته است.
محرابیان بابیان اینکه متأسفانه طی سال‌های اخیر با رشد مصرف مواجه بودیم اظهار کرد: در بیست سال گذشته مجموع آب مصرفی کشاورزی، شرب و صنعت ۷۸ میلیارد مترمکعب بود که این عدد سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسید.
وی در ادامه بابیان اینکه شهر همدان جز ۸ شهر بزرگی است که با تنش شدید آبی مواجه است گفت: ضروری است مردم انقلابی و فرهنگ دوست همدان دولتمردان را در مدیریت مصرف همراهی نمایند.
محرابیان در ادامه بابیان اینکه نزدیک به ۹۰ درصد مصارف آب در کشاورزی است،خاطرنشان کرد: با رعایت الگوی کشت و کاشت محصولات کم آب بر می‌توان در مدیریت مصرف اثرگذار بود.
وی همچنین بابیان اینکه مصارف آب در طول ۲۰ سال گذشته از ۷۸ میلیمتر مکعب به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است تصریح کرد: چنانچه تناسبی میان مصارف و منابع وجود نداشته باشد تنش آبی به وجود می‌آید که در همین راستا باید همه باهم شرایط را مدیریت نماییم.
وزیر نیرو همچنین با اشاره به اینکه برای هشت شهر مواجه با تنش آبی برنامه‌ریزی کرده‌ایم گفت:در رابطه با استان همدان انتقال آب از سد تالوار مدنظر است که بر اساس تکلیف، با همراهی همکارانمان و قرارگاه خاتم‌الانبیا این پروژه را در قالب دو فاز به مرحله به بهره‌برداری خواهیم رساند.
وی افزود:بر همین اساس این پروژه در فاز نخست کل آب موردنیاز همدان را که معادل یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه هست تأمین خواهد کرد.
وی بابیان اینکه افق طرح مذکور تأمین سه میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر آب هست گفت:با انتقال یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بر ثانیه، همدان هفت‌تا هشت سال را با اطمینان از بحران عبور خواهد کرد.
وی بیان کرد:فاز یک نهایتاً باید در بهار ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد، ضمن اینکه هیچ‌گونه محدودیت منابع مالی به‌منظور انتقال آب شرب در سراسر کشور وجود ندارد.
محرابیان همچنین ضمن اشاره به تصفیه‌خانه فاضلاب همدان گفت:این طرح جز طرح‌های برجسته کشور و حتی طرح‌های بین مللی است.
وی همچنین عنوان کرد: همدان در بحث شاخص برخورداری از آب شرب و فاضلاب برتر از میانگین کشوری است.
وی در خصوص برق نیز بیان کرد:استان همدان امروز صادرکننده برق است اما ظرفیت‌های این استان بیش از این است و استان می‌تواند در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر پیشتاز باشد.
وی همچنین تصریح کرد:همدان می‌تواند در بحث بهره‌گیری از انرژی‌های تجدید پذیر پرچم‌دار باشد. شهرهایی هم که در مسیر است ۱۲ شهر است که نباید مغفول بمانند. در حوزه آب با اجرای این طرح استان همدان به آرامش خواهد رسید.
همدان نگار//:

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری