آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

اتقان آرای قضایی و رضایت مردم

رییس دادگستری استان همدان گفت: پیگیری و اجرای طرح‌های مختلف و نوین قضایی در استان با هدف کاهش محکومیت‌ها و اصلاح افراد منجر به بخشودگی ۱۵۰ میلیارد‌تومان شد.

همدا‌ن‌نگار، محمدرضا عدالتخواه در نشست خبری به مناسب فرا‌رسیدن هفته قوه قضائیه با تشریح عملکرد دستگاه قضایی در استان، افزود: دو سوم این مبلغ مربوط به شاکیان و بقیه مربوط به وصول هزینه کیفری افراد بود.
وی ادامه داد: اجرای طرح‌های جدید قضایی نقش موثری در کاهش پروند‌های قضایی استان داشته است به طوری که به دنبال اجرای عدالت ترمیمی معنوی با طرح معتذرین هستیم و این طرح در اجرا موفق بوده است.
وی اظهار کرد: مفهوم عذر‌خواهی سال ۹۸ وارد مفاهیم قضایی کشور شد و بر اساس آن محکومان از شاکیان پوزش خواسته و عذر‌خواهی‌می‌کنند که با اجرای این طرح ۳۰ هزار نفر طرح را اجرا و از شاکیان عذر‌خواهی و اظهار پشیمانی کردند با این روش از این آمار ۱۷ هزار نفر توسط شکات بخشیده شدند.
عدالتخواه گفت: رتبه اول معفوین را در کشور کسب کردیم بر مبنای این طرح نیز محکومان باید برای اجتماع مفید باشند و تغییر رفتار بدهند یکی از شاخص‌های اجرای این طرح نیز انس با قرآن است به نحوی که حتی بیسوادان نیز قصص قرآنی را شنیده و بعد تکرار می‌کنند.
رییس دادگستری استان همدان افزود: سالیان مستمر دادگستری استان موفق به کسب رتبه نخست اجرای طرح صلح و سازشده است سامانه‌ای برخط نیز کیفیت صدور آرا را توسط قاضیان دادگستری استان رصد و نمره دهی می‌کند که برای آن شاخص‌هایی خاص تعیین شده است اکنون بر این مبنا قضات استان همدان دارای رتبه‌بندی هستند.
وی از کاهش ورود ۲۶ هزار پرونده قضایی به دادگستری استان در مقایسه با سال قبل سخن گفت و افزود: نرم کشوری نقض آراء ۲۰ درصد و در استان همدان ۱۱درصد است که موید اتقان آراءو رضایت‌مندی مردم است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز گفت: طبق قانون ارائه دهندگان خدمات به مردم موظف به دریافت وجه خدمات از مردم با دستگاه کارت‌خوان هستند تا از فرار مالیاتی به نحوی پیشگیری شود در این حوزه پس تذکر به افراد برخورد قانونی شد که نمونه اصناف و پزشکان هستند.
عباس نجفی با توضیح این که برای ارائه خدمات توسط نیرو‌های مرد در یکی از بیمارستان‌های همدان به مسئول مستقیم آن تذکر جدی داده شده است تا از نیروی خانم در این بیمارستان استفاده شود، ادامه داد: یکی از مشکلات در حوزه شهر تمکین نکردن دستگاه‌ها از قانون برای اجرای حق مالکانه مردم بود که در این حوزه نیز با افرادی که از صدور پروانه خود‌داری می‌کردند با پیگیری جدی با تخلف برخورد شد.
وی افزود: برای مشاوران املاک نیز ۱۲ ساعت کلاس آموزش اجرا می‌شود تا افراد با کسب حد نصاب نمره موفق به دریافت پروانه صلاحیت کاری شوند و مشکلات قبلی که ناشی از کم توجهی مشاوران به تظیم قرار‌داد و تفهیم موضوع قرارداد به طرفین بود را دیگر شاهد نباشیم.
معاون مرکز توسعه حل اختلاف دادگستری و رئیس شورا‌های حل اختلاف همدان گفت: هدف این مرکز اجرای مسیر‌های جایگزین قضایی برای حل و رفع دعاوی است که ماه مبارک رمضان امسال فقط ۶ پرونده قتل مصالحه شد؛ تعداد پرونده‌های مصالحه شده امسال تاکنون ۱۲ پرونده قتل است.
سید هادی مصطفوی افزود: ۱۰۰ هزار پرونده به شورای حل اختلاف وارد شده است از زمان راه‌اندازی و اجرای طرح کمیته مصلحین تاکنون ۳۶۰ کمیته در مساجد فعال هستند.
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری