آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

ده میلیون کیلووات ساعت صرفه جویی انرژی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: امسال ۲۲۳ هزار و ۲۷۱ صورتحساب برای مشترکان پاداش داشت که معادل ۱۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی است.

همدان‌نگار؛ حمید نصرتی قانعی- خبرنگار، علی سهرابی بیدار در نشست خبری به مناسبت نحوه مدیریت مصرف اوج بار برق در فصل گرم سال ۱۴۰۱، افزود: ۷۹۰ هزار مشترک داریم که شامل ۶۳۰ هزار مشترک خانگی ( ۸۰٫۴۹ درصد مشترکان)، ۳۵ هزار مشترک عمومی ( ۴٫۵ درصد مشترکان)، ۱۳ هزار مشترک کشاورزی ( ۱٫۷ درصد مشترکان) و سایر مصارف ۹۸ هزار مشترک (۱۲٫۶۰ درصد مشترکان) است.
وی با یاد‌آوری این که استان بیش از ۱۹ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق داردو ۱۸ هزار پست برق، برق ۲۰ هزار ولت دریافتی از شبکه توزیع سراسری را برای مصرف مشترکان تبدیل می‌کند ادامه داد: بر این اساس مشترکان خانگی ۳۳٫۰۷ درصد، عمومی ۹٫۷۴ درصد، کشاورزی ۳۷٫۵۲ درصد، صنعتی ۱۲٫۷۵ (بدون مشترکان بزرگ برق باختر) و سایر مصارف ۶٫۹۲ درصد این برق را مصرف می کنند.
سهرابی بیدار با اشاره به پله‌های مصرف انرژی مشترکان خانگی گفت: ۶ پله مصرف برای مشترکان خانگی در فصل‌های گرم و غیرگرم سال تعریف شده است بر این اساس درصد مصرف مشترکان برق استان در فصل گرم پله‌های یاد شده پله نخست تا ۲۰۰ کیلووات ساعت ۶۶٫۷ درصد مشترکان خانگی؛ بعدی از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلووات ساعت ۲۳٫۷ درصد مشترکان است که بر مبنای آن ۹۰٫۴ درصد مشترکان خانگی الگوی مصرف برق رعایت و افزایش بهای پرداختی نداشتند.

وی با بیان این‌که ۹۰ درصد مشترکان استان افزایش تعرفه پرداختی مصوب ندارند و پاداش‌های مدیریت مصرف به آنها تعلق خواهد گرفت از مصرف برق در پله‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت ۱٫۵ برابر افزایش پرداخت تعرفه( ۶٫۸ درصد مشترکان) مصرف برق از ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلووات ساعت ۲٫۵ برابر تعرفه مصوب باید هزینه مصرف برق را پرداخت کنند (۱٫۹ درصد) و مصرف برق از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلووات ساعت ۳٫۵ برابر تعرفه مصوب باید هزینه پرداخت کنند(۰٫۶ درصد) و مصرف برق از ۶۰۰ به بالا ۰٫۴ درصد سخن گفت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان به توضیح مشوق‌های مدیریت مصرف برق پرداخت و گفت: امسال با مصوبه هیأت وزیران برای مشترکان بخش‌های صنعت، کشاورزی، اداری، خانگی و سایر مصارف مشوق‌هایی در مدیریت مصرف برق پیش‌بینی شده است که بر این مبنا به ترتیب تعداد مشترکان صنایع و با کنتور فهام ۶ هزار و ۳۱۶ و ۲ هزار و ۳۷۴ مشترک است.

سهرابی بیدار در ادامه افزود: مشوق‌های حوزه صنعت شامل کاهش بار برنامه‌ریزی شده به صورت ۲۴ ساعته و یا ۱۲ ساعته، کاهش بار برنامه‌ریزی شده در ساعت اوج باراز ساعت ۱۲ الی ۱۸، تغییر ساعت کاری و جابجایی روز تعطیل هفته از جمعه به یکی از روزهای شنبه تا پنجشنبه است.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت نیرو و صمت، همه واحدهای تولیدی و صنعتی واقع در محدوده شهرک‌های صنعتی باید بر اساس برنامه اعلام شده به مدت یک روز در هفته از ساعت ۱۱ الی ۲۳ به طور کامل تعطیل کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان به برنامه‌های این طرح مصوب برای کشاورزان اشاره کرد و افزود: صاحبان چاه‌های کشاورزی بر اساس مصوبه هیئت وزیران موظف‌اند روزانه بین ساعت ۱۲ تا ۱۷ موتور چاه آب را خاموش کنند و با رعایت این موضوع در ۳۱ روز هر ماه، برق مصرفی آنان در سایر ساعت‌ها رایگان است.
وی برنامه‌های این طرح را برای اداره‌‌ها این طور تشریح کرد که ساعت کار اداره‌های استان توسط استانداری ساعت ۷ تا ۱۳ معین شد در این بازه زمانی اداره‌ها باید در ساعت اداری ۳۰ درصد و خارج از ساعت اداری تا ۶۰ درصد کاهش مصرف برق داشته باشند.
سهرابی بیدار مشوق‌های تجاری و سایر مصارف را شامل همه مشترکان تجاری و سایر مصارف دانشت و گفت: اگر بین ساعت ۱۳ تا ۱۷ حداقل به مدت ۵ روز کاری این مشترکان مداوم کاهش مصرف برق داشته باشند مشوق‌های پیش بینی شده به آنان تعلق خواهد پرفت.
وی گفت: ایستگاه‌های سی ان جی اگر به مدت ۵ روز کاری بین ساعت ۱۳ تا ۱۷ حداقل به مدت ۲ ساعت مصرف برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند شامل مشوق‌ها خواهند شد و مشترکان با مولدهای اضطراری اگر بخشی برق را بین ساعت ۱۱ تا ۱۸ دستگاه تامین کنند شامل این طرح‌ها خواهند شد.
سهرابی بیدار افزود: همه مشترکان خانگی با رعایت الگوی مصرف در مقایسه با سال قبل کاهش مصرف داشته‌اند و به ازای هر یک کیلووات ساعت معادل ۵۰۰ تومان پاداش دریافت می‌کنند.
وی افزود: امسال شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در بازه زمانی یک خرداد تا یک تیر ماه ۴۲۵ هزار و ۵۲۴ صورت‌حساب با ۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صادر کرد که ۵۰ درصد آن شامل ۲۲۳ هزار و ۲۷۱ صورتحساب پاداش یعنی معادل ۱۰ میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی داشت.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان برای اجرای این مشوق‌ها نیاز به پایش و کنترل دقیق مشترکان وجود دارد که از طریق نصب کنتورهای هوشمند و کلیدهای هوشمند کنترل‌پذیر از راه دور انجام می‌شود، گفت: در بخش کشاورزی از ۱۳ هزار و ۲۷۴ کنتور، ۸ هزار و ۸۰۸ کنتور رویت‌پذیر است که ۶ هزار و ۲۹۳ کنتور آن قابلیت کنترل از راه دور را دارند.

وی ادامه داد: در بخش صنعتی نیز از ۶ هزار و ۳۱۶ کنتور، ۲ هزار و ۳۷۴ کنتور رویت‌پذیر است که یک هزار و ۲۵۹ کنتور آن کنترل‌پذیر است، در بخش مشترکان اداری نیز به جزء مراکز نظامی، درمانی و ورزشی، ۳۲۸ کنتور رویت‌پذیر است که ۱۴۴ کنتور کنترل‌پذیر است.
سهرابی بیدار با بیان اینکه در بخش کلیدهای هوشمند و کنترل از راه دور با افتتاح مرکز اسکادا در روز صنعت برق امسال، ما موفق شدیم معادل ۵۸ کلید در مدار قرار دهیم، گفت: از سایر برنامه‌های ما در راستای هوشمند سازی نصب پست‌های کمپکت است.
وی ابراز داشت: از سال ۹۸ تاکنون موفق شده‌ایم تعداد ۲ هزار و ۴۹۸ دستگاه ماینر غیر مجاز را شناسایی و جمع‌آوری کنیم که معادل ۴٫۳۸ مگاوات انرژی مصرف داشتند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به شناسائی و جمع‌آوری انشعابات غیر مجاز گفت:سال قبل با جمع‌آوری ۴ هزار و ۶۵۹ انشعاب غیرمجاز موفق به ذخیره انرژی معادل ۱۹ میلیون کیلووات ساعت شدیم و امسال تاکنون ۹۳۹ برق غیرمجاز جمع‌آوری شده است.
وی گفت: تعدیل روشنایی معابر بلوارهای شهری و بین شهری تا حدی که مشکلی برای عبور و مرور مردم ایجاد نکند و تعدیل روشنایی پارک‌ها و برج‌های نوری از دیگر اقدام ها برای مدیریت انرژی بوده است.
سهرابی بیدار با اشاره به بازدید از اداره‌ها و واحدهای تجاری ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۷۹۰ اداره، یک هزار و ۳۲۰ اداره بازدید شده که در این راستا ۳۴۳ تذکر شفاهی و ۹۸ اخطار کتبی صادر و در مجموع ۴۳ اداره و بانک نیز قطع شده است و ۲۱ اداره هم تعهد کتبی داده‌اند.
وی افزود: از ۹۲ هزار و ۶۶۳ واحد تجاری، ۱۵ هزار و ۳۲۰ واحد بازدید شده که ۳ هزار و ۱۱۷ مورد اخطار شفاهی و ۲۷۱ اخطار کتبی صادر و ۳۸ مورد منجر به قطع شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: امسال کارگاه مدیریت مصرف برای ائمه جماعت و روحانیون به منظور استفاده از ظرفیت این بخش برای ترویج فرهنگ صرفه‌جویی، مکاتبه با اداره‌ها برای اجرای برنامه‌های پاسخگویی بار، مکاتبه و تشکیل جلسه با کشاورزان و نظام صنفی کشاورزی وغیره از دیگر اقدام ها بوده است.
وی ادامه داد: یک سوم بار مصرفی انرژی در فصل تابستان بار برودتی و وسایل سرمایشی است که امید است مردم همراهی داشته باشند و دمای ۲۵ درجه را رعایت کنند.
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری