آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

چهره‌نمایی یادمان غمام و آزاد در همدان

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: نام‌آوران زنده‌یاد عرصه فرهنگ و ادب همدان غمام و آزاد همدانی آرامگاهشان بهره‌مند از تلالو معنوی شاهزاد‌ه حسین(ع) است.

همدان‌نگار، مسعود ویژه در مراسم چهره‌نمایی یادمان شاعران همدانی همزمان با سالروز ولادت مولای متقیان خبیر شکن علی (ع)، افزود: بارگاه عموی امام زمان(عج) شاهزاده حسین(ع) سال‌ها برای زائران و مجاوران برکات زیادی داشته و موید آن پرده‌برداری از یادمان این بزرگان عرصه فرهنگ و ادب در همدان است.

وی ادامه داد: همدان مهد فرهنگ، ادب و دانش، کشورگنجینه‌های ناب از هویت تاریخی دارد و باید از این اندوخته‌های علمی و فرهنگی برای پیشرفت و توسعه روز‌افزون این عرصه استفاده کرد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: کشورهای بدون پیشینه فرهنگی و تاریخی قابل توجه،  هویت سازی فرهنگی و تاریخی به هویت‌سازی پرداخته و از آن بهره می‌برند  در حالی که ایران اسلامی عزیز، هزاران اندوخته علمی، فرهنگی و ادبی دارد.

وی افزود: از همه کسانی که برای بزرگداشت و رونمایی از این یادمان قدم برداشتند باید قدر‌دانی کرد چرا که این تلاش ارزشمند به معنای پاسداشت فرهنگ، هنر، علم و تاریخ هویت‌ساز کشور است.

غمام همدانی

غزلسرا و روزنامه‌نگار سید محمد یوسف‌زاده با تخلص غمام همدانی متولد ۱۲۵۳ ه.ش نجف اشرف، فرزند حجت‌الاسلام سید یوسف مجتهد همدانی ایرانی‌الصل، تا سیزده سالگی در نجف تحصیل و برای فراگیری دانش علوم ادبی و فقهی از اساتید در همدان راهی ایران شد در این حین به تجارت و خدمات دولتی مشغول و با شروع نهضت مشروطه در صف آزادی خواهان این تفکر قرار گرفت؛ با بنیان نهادن انجمن اتحاد و انتشار روزنام‌های اتحاد و الفت نقش موثری در نشر و گسترش فرهنگ داشت. وی سال ۱۳۳۷ انجمن ادبی همدان بنیان نهاد و تبحر ویژ‌‌ه‌ای در غزل‌سرایی داشت زنده‌یاد محمد یوسف‌زاده با تخلص غمام سوم مهر سال ۱۳۲۱ نقاب در چهره خاک کشید و مجاور عموی امام‌زمان(عج)بارگاه نوارنی شاهزاده حسین(ع) به خاک سپرده شد.

 آزاد همدانی

نویسنده و شاعر علی‌محمد آزاد، سال ۱۲۶۲ﻫ..ش در همدان به جهان چشم گشود؛ به جای پیروی از پیشه براداران بزرگتر در بازار  به تحصیل مشغول و تحصیلاتی مقدمانی را در همدان پشت سرگذاشت تا برای فراگیری ادبیات، فقه و اصول راهی پایتخت ایران تهران شود با فراگیری این علوم جامه روحانیت زمانه تن کرد؛ سپس مشرف به زیارت عتبات عالیات شد تا به همدان برگردد و رئیس انجمن ادبی همدان که بنیان‌گذار آن غمام همدانی بود شود. وی همزمان به شغل دبیری مشغول بود بعد از انجام ماموریت‌های فرهنگی خود در این حوزه و سپری شدن سال‌هایی از عمر فرهنگی و ادبی‌اش، نهم تیر سال ۱۳۲۴ ه.ش تسلیم رضای حق شد؛ برای یادبود این بزرگ مرد عرصه فرهنگ و ادب همدان خیابانی نامگذاری شده است.

همدان‌نگار ://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری