آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای بافت تاریخی و میراثی همدان

پرونده ثبت جهانی منظر شهری هگمتانه تا همدان سال گذشته به یونسکو ارسال شد تا شهر دیرین و تاریخی همدان؛ پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با آثار تمدنی بی‌نظیر، سهم خود در رده آثار ثبت شده سازمان جهانی یونسکو را کسب کند.
همدان نگار، اکنون تلاش و پویایی همه علاقمندان به تاریخ و تمدن ایران زمین همدان، به وضوح دیده می‌شود تا در آستانه سفر قریب الوقوع ارزیابان یونسکو به شهر تاریخی و تمدنی همدان، سرانجام منجر به شنیدن خبر خوشحال کننده ثبت شهر اکباتانا یا هگمتانه و همدان امروزی در زمره آثار جهانی شود؛ اصلی‌ترین برنامه شهرداری همدان در حوزه گردشگری سال ۱۴۰۲ تحقق این هدف مهم است.

اقدام‌های در دست اجرای این حوزه را می‌توان جداره‌سازی، تملک‌های مورد نیاز، بهسازی فضای شهری با کاشت گل، پاکسازی نخاله‌ها‌ و رنگ‌آمیزی جداره، اجرای طرح گذر فرهنگی و تاریخی شهر همدان برای ساماندهی بازار کهن شهر همدان شهر مادها و غیره نام برد.
مدیر منطقه ۴ شهرداری همدان دراین باره می‌گوید: پرونده ثبت‌ جهانی با عنوان «هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» شامل محوطه باستانی هگمتانه، میدان مرکزی شهر، بازار تاریخی همدان، آرامگاه بوعلی‌ و خیابان‌های تاریخی منشعب از آن است پس امیدواریم پرونده ثبت جهانی هگمتانه با مشارکت همه مسؤولان، شهروندان و ساکنان این کهن شهر باستانی( همدان) در روز‌های پیش رو این هدف محقق شود.

علی طهماسبیان با اشاره به این که رفع موانع ثبت جهانی شهر تاریخی هگمتانه در دستور کار منطقه چهار است و با تاکید شهردار همدان اقدام‌های مهمی در دست اجرا است که برای آن نیز امسال حدود ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای شهرداری منطقه چهار پیش‌بینی شد که تا پایان امسال در بافت تاریخی و میراثی همدان هزینه خواهد شد.
وی با بیان این‌که اخیرا در ستاد گردشگری شهرداری همدان با توجه به تصمیم شورای معاونان و دستور شهردار، مقرر شد با هماهنگی‌ سازمان میراث فرهنگی برای حذف زوائد و تابلوهای اضافی اقدام شود پس حذف تابلوهایی که سیما و منظر بافت قدیمی و سنتی بازار را از مخدوش کرده بود در دستور کار است.
مدیر منطقه ۴ شهرداری همدان یادآور شد: با همکاری معاونت خدمات شهری و با کمک تمام واحدهای امور شهری و همکاری و مدیریت مرکزی و میدانی منطقه پنج (بافت بازار) و واحد کنترل نظارت شهرداری همدان، این زوائد جمع‌آوری خواهد شد.

طهماسبیان با بیان این‌که امیدواریم بتوانیم فضای مناسبی در همدان فراهم کنیم تا مناسب‌سازی لازم مهیا شود تا آنچه شایسته است را فراهم کنیم و فضایی با جاذبه گردشگری در منطقه تامین شود از بازگشایی معبر «باستان» در پیاده راه اکباتان سخن گفت و همچنین طرح ساخت خیابان تمدن و تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه با اعتبار افزون بر۶۵ میلیارد ریال انجام شده است.
مدیر منطقه ۴شهرداری همدان با تاکید به این‌که برای کمک به تسریع روند ثبت جهانی هگمتانه، تکمیل این طرح با تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه نهایی خواهد شد، گفت: این معبر ۱۵۰ متری پیاده راه اکباتان به خیابان دباغ‌خانه متصل کرد که طرحش سال قبل اجرا شد امسال نیز تعریض و بازگشایی خیابان دباغ‌خانه به منظور تکمیل این پروژه و ارتباط بازار آهن‌فروشان و پیاده راه اکباتان به سمت خیابان دباغ‌خانه و بلوار علویان انجام شد.
طهماسبیان افزود: با همکاری میراث فرهنگی ۶ متر به عرض خیابان دباغ‌خانه اضافه شد و اکنون معبری ۲۰۰ متری با عرض ۶ متر شامل سواره‌رو و پیاده‌راه در حال احداث است که موجب تسهیل تردد خودروهای عبوری و عابران پیاده خواهد شد.

وی گفت: شهرداری منطقه ۴ همدان با تجهیز کارگاه جداره‌سازی هر دو سمت خیابان اکباتان، با اعتبار حدود ۸۵ میلیارد ریال آغاز و تجهیز کرده است.
مدیر منطقه ۴شهرداری همدان ادامه داد: برای ایجاد گذر فرهنگی از میدان باباطاهر تا خیابان علویان(کوچه آیت‌الله آخوند ملاعلی معصومی و در امتداد مسیر گردشگری) ۲۴۵ میلیارد ریال بودجه پیش‌بینی شد که ۲۰۰ میلیارد ریال برای اقدام‌های عمرانی و تملکی و ۴۵ میلیارد ریال برای اصلاح شبکه آب و فاضلاب شهری است و اکنون این طرح در حال اجرا است.
طهماسبیان به اصلاح تاسیسات شبکه فاضلاب میدان باباطاهر تا خیابان علویان با اعتباری حدود ۴۵ میلیارد ریال و با همکاری اداره آب و فاضلاب شهرستان اشاره کرد و گفت: مصوبه ستاد ثبت جهانی مدیریت استان مبتنی بر تملک دو پلاک مسکونی و تجاری در محدوده هگمتانه توسط شهرداری منطقه چهار با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال است.
وی گفت: اکنون شهرداری منطقه چهار همدان همه ظرفیت‌های خود را برای انجام این طرح شبانه روز فعال کرده است تا آنچه تعهد شهرداری است محقق و دستاورد خوش ثبت جهانی هگمتانه کام همه را شیرین کند.
همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری