آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

راه اندازی دفتربنیاد مفاخر

استاندار همدان مهم‌ترین مولفه در تفکرات سیدجمال‌الدین اسدآبادی را توجه او به مقوله وحدت در جهان اسلام عنوان کرد.
همدان نگار به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در همایش بزرگداشت سیدجمال‌الدین اسدآبادی، راه‌اندازی دفتر نمایندگی بنیاد مفاخر در همدان را یکی از اتفاقات قابل توجه دانست و گفت: این بنیاد در پی توجه خاص وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه مفاخر و با پیگیری های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در همدان راه‌اندازی شد.

علیرضا قاسمی فرزاد با تأکید براینکه مفاخر بسیار زیادی در آسمان سرزمین پهناور ایران اسلامی می‌درخشند و همدان جزو استان‌های سرآمد در این زمینه است، افزود: بنیاد مفاخر شکل گرفت تا ضمن پاسداشت بزرگان، آنگونه که شایسته است این مفاخر را به جامعه معرفی کنیم.
وی رویکرد نکوداشت و بزرگداشت‌های دفتر بنیاد مفاخر همدان را در قالب توجه به مفاخر هزاره عنوان کرد و گفت: این برنامه‌ریزی تأثیر قابل توجهی در زمینه تقویت بنیان‌های فرهنگی خواهد داشت، زیرا هم به بزرگان درگذشته توجه شده است و هم مفاخری که هم‌اکنون در قید حیات هستند.
استاندار همدان شکل گیری بنیاد سیدجمال‌الدین اسدآبادی را یکی دیگر از اقدامات قابل توجه در این زمینه برشمرد و تصریح کرد: همه نهضت‌های اسلامی و دینی مرهون تلاش‌های سیدجمال‌الدین اسدآبادی است، عالم بزرگی که مهمترین مولفه در تفکر او وحدت در جهان اسلام بود؛ یعنی نقطه مقابل مسأله ای که مستکبران و استعمار در جهان اسلام به دنبال آن است.
قاسمی فرزاد با بیان اینکه متأسفانه امروز هم مسلمان در دنیا از نفاق و تفرقه ای که استکبار ایجاد کرده است رنج می‌برند، تأکید کرد: به واسطه این نفاق، مسلمانان از هم جدا شده‌اند و استکبار و نظام سرمایه داری آنها را به جان یکدیگر انداخته است.
استاندار همدان ابزاری مانند داعش را حاصل تفکر تفرقه گرایی دانست و تصریح کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی، این مرد بزرگ به درستی مسیر اتحاد مسلمانان را تبیین کرده است.
سیداحمد موثقی گیلانی، استاد دانشگاه تهران و سیدجمال پژوه هم در این مراسم با بیان اینکه بزرگداشت سیدجمال‌الدین باید فراتر از تشریفات و تبلیغات بوده و در راستای گسترش و ترویج افکار او باشد؛ اظهار کرد: فعالیت‌های سیاسی و موضع‌گیری های سیدجمال‌الدین اسدآبادی در برابر استعمار و استبداد با هدف ایجاد وحدت اسلامی بود.
وی با بیان اینکه اقدامات اصلاحی سیدجمال‌الدین در سه مرحله انجام می‌شد، اظهار کرد: او در مرحله نخست به دنبال اصلاح دولت‌ها و حاکمیت‌ها بود. سیدجمال بر مسائل مطرح در جوامع و شیوه اصلاح آنها اشراف کامل داشت و دغدغه‌مندانه مسائل مربوط به مسلمانان را پیگیری می‌کرد.
موثقی گیلانی با تأکید براینکه سیدجمال به اخلاق اجتماعی توجه ویژه داشت، اظهار کرد: او در مرحله دوم برای برکناری و خلع حاکمان تلاش می‌کند و این روند از خلع اسماعیل پاشا در مصر آغاز می‌شود. در ایران هم این مرحله را با ارسال نامه های متعدد به علما پیگیری می‌کند و درخواست خلع ناصرالدین شاه را دارد.
وی خاطرنشان کرد: سیدجمال‌الدین اسدآبادی در مرحله سوم، بعد از اینکه اصلاحات اولیه انجام نمی‌شود به دنبال تغییر رژیم می‌رود و مبارزات خود را با این هدف دنبال می‌کند.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید افکار سیدجمال‌الدین را با دانش روز تحلیل کرده و برای وحدت در جهان اسلام کاربردی کنیم.

همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری