آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

صلح و سازش  وکاهش پرونده‌ها

معاون اول سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: مهم‌ترین مشکل دادگستری‌ها حجم بالا و تراکم پرونده‌های قضایی است.

 همدان‌نگار، محمدجعفر شهبازی در مراسم پایانی جشنواره سبکبالان مصلح همدان، افزود: اکنون صلح و سازش نیاز جامعه بشری است و تلاش دستگاه قضا به تنهایی در حوزه پیشگیری کفایت نمی‌کند؛ نیازمند همراهی و ایجاد بسترهای کاهش جرم است.

وی ادامه داد: نهادهایی غیر از دادگستری نیز در جرائم سبک اجازه دارند برای صلح و سازش تلاش کنند.

شهبازی در ادامه سخنانش به ویژگی‌های نیرو‌های مسلح ایران، اسلامی بودن، مردمی بودن و خودکفا بودن و غیره اشاره و گفت: نیروهای مسلح( ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه) دستانی واحد برای دفاع کشور بوده و هستند.

شهبازی گفت: ایران اسلامی بیشترین تهدیدها را داشته و به دلیل این ضرورت، نیروهای مسلح حافظ امنیت و آرامش کشور، باید توان و قدرت  خود را بیش از پیش توسعه دهند.

رئیس دادگستری استان همدان نیز تراکم پرونده‌ها را یکی از مشکلات این حوزه دانست و گفت: مصالحه، مشاوره و مددکاری اجتماعی آموزش نقش موثری در کاهش اختلاف بین مردم و تراکم پرونده‌ها دارد و گام موثر ایجاد صلح و سازش است.

بهروز محمدی‌مهر با یاد‌آوری این‌که آگاهی از روانشناسی برای صلح و سازش بی تاثیر نیست، افزود: نیروی انتظامی نخستین بخشی است که از جرم مطلع می شود پس نیروی انتظامی جایگاه نخست دفاع و حمایت از جان و نوامیس مردم دارد و دادگستری همیار نیروهای انتظامی است.

معاون قضایی دادگستری همدان با اشاره بر این که در تفاسیر قرآن احسان همراه عدل آمده است، گفت: احسان تکمیل کننده عدالت است .

سید هادی مصطفوی افزود: نیروهای مصلح منادی صلح و سازش داخل و خارج مرزها است و نگاه ما به این قشر نگاهی مصلح است و زمینه ظهور را فراهم می کند.

وی به جشنواره سبکبالان اشاره کرد و با بیان اینکه این جشنواره برای شناساندن و معرفی نیروهای مسلح در حوزه صلح و سازش اتفاق افتد و همزمان با شهادت سردار سلیمانی فراخوان جشنواره صادر و جلسات متعدد برگزار شده و بازه زمانی یک ماهه در نظر گرفته شد.

مصطفوی با اعلام اینکه جامعه هدف نیروهای مسلح در نظر گرفته شد، افزود: در طرح معتذرین فرهنگ عذرخواهی در جامعه تبیین شد کلانتری‌‌ها و پایگاه و ۱۱۰ بیشترین مخاطب بودند و توانستند در وقت مناسب از ظرفیت طرح بهره بردند و پرونده به مجموعه قضایی سوق داده نشد .

معاون قضایی دادگستری استان همدان تشریح و مشارکت نیروهای مسلح و بهره‌گیری از ظرفیت آنها از اهداف است، تصریح کرد: هیات های صلح در حوزه نیروهای مسلح تشویق شدند و امروز ابلاغ جدید را تقدیم می‌کنیم .

در این مراسم هیات های صلح نظامی(نیروهای مسلح استان) ابلاغ رسمی آغاز فعالیت خود را دریافت کردند جشنواره سبکبالان مصلح به مدت یک ماه از ۱۲ دیمات تا ۱۲ بهمن ماه  در محور های فراخوان برگزار شد.

همدان‌نگار://

 

 

 

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری