آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

برف چشم‌روشنی همدانی‌ها

گاهی کاربرد عبارت چشم شما‌ روشن برای وقوع اتفاق‌های خوشایند رایج است؛ با آغاز بارش برف از روز قبل(۲۵ دیماه سال ۱۴۰۱) در همدان و از پس سال‌ها نبود بارش‌های مناسب در این دیار کوهستانی، این واژه مناسب این روز‌های مردمان سخت‌کوش استان است؛ هر چند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این بارش‌ها داوم دارد یا خیر، اما باید به رسم دیرین شکر خدای عزوجل را گفت که طاعتش موجب قربت و به شکر اندرش مزید نعمت است.
شکر روز‌افزون تداوم این چشم روشنی و نعمت خدادادی، آبی بر عطش سد‌های خالی اکباتان، آبشینه و دشت‌های تشنه است تا بهار خوش یمن‌ را برای صنعت، کشاورزی و رونق زندگی مردمان استان نوید دهد، یکبار دیگر سد‌ها را سرریز کند و دیگر همدان و همدانی به درد بی‌تدبیری بی‌آبی گرفتار نشود و بهار و تابستان سرسبزی را تجربه کند.
به رغم همه هشدار‌ها و تلاش برنامه‌ریزی شده قبلی، باز‌هم برخی مسئولان خود را در بارش برف ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متری این روز‌ها غافلگیر شده دانستند که باید گفت غافلگیری نه بی‌تدبیری. برف نعمت خدا‌دادی است که بارش‌ آن ارمغان‌ فراوانی برای زندگی انسان و گیاهی دارد کوتاه سخن آن‌که آیا از دانش بروز برای بهره‌مندی بارش‌ها بهره می‌بریم یا خواهیم برد؛ اما و اگر دارد چرا که سخنان با عملکرد‌ها آشکارا متفاوت است. راه‌بندان‌ها،‌ در راه ‌ماند‌ن‌ها، تصادف‌ها، تعطیل شدن‌های پی درپی مراکز عمومی، دولتی، خصوصی که چرخ صنعت و اشتغال را به یکدیگر پیوند می‌دهند؛ بر زمین ماندن امور جاری مردم همه و همه بخشی از این تفاوت عملکرد و سخنان است.
به راستی بعد از سال‌ها نبود بارش باید گفت اجرای شرح وظایف و تکالیف قانونی تا این حد سخت است که عبارت غافلگیری را برای این چشم روشنی بکار ببریم، یا مشکل جایی دیگر است. پاک کردن صورت مسئله ساده و دلایل و توجیه برای انجام ندادن کار موجود؛ مهم آن‌که برای خدمت به مردم تا چه حد با وجدان خود رو‌راست بوده و هستیم یا مردم و ناظران مسئول درباره عملکرد‌ها چه قضاوتی دارند.
حمید نصرتی قانعی: خبرنگار
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری