آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

نبود طرح های اشتغالزایی تاثیر گذار

همدان نگار ، حمید نصرتی قانعی، خبرنگار: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: استان همدان ظرفیت بالایی برای ایجاد شغل دارد اما طرح های اشتغالزایی تاثیر گذار دراستان نداریم و بخش عمده‌ای از تحصیل‌کرد‌ه‌های استان بیکار هستند.

همدان نگار، یوسف شعبانی به مناسبت فرا‌رسیدن هفته‌های دولت و تعاون و تجلیل از خبرنگاران در نشستی با نمایندگان رسانه‌های جمعی استان همدان همراه با حضور دبیر اتاق تعاون استان و مدیریت امور شعب بانک توسعه تعاون در استان با اشاره بر این‌که باید آموزش سرلوحه فعالیت‌های تولیدی باشد و در این حوزه نیز تفاهم‌نامه‌های با واحد‌های مرتبط توسط این اداره کل امضا شده است، افزود: از سال قبل تاکنون به مدت یک‌سال ۶۵۰۰ مشاوره و هدایت شغلی برای کارفرمایان و کارجویان در استان داشتیم و ۲۲۸۶ نفر نیز از مزایای بیمه بیکاری استفاده کردند.
وی تاکید کرد: سقف برخورداری از بیمه بیکاری ۵۴ ماه است و در این مدت اگر مشمولی شاغل باشد و همزمان نیز بیمه بیکاری دریافت کند در زمان بازرسی‌های دوره‌ای به دلیل این تخلف بیمه بیکاری او قطع خواهد شد که بر این اساس ۱۰۴۳ کشف اشتغال و قطع مقرری بیمه بیکاری ۱۷۷۳ نفر را در یک سال گذشته داشتیم( از هفته دولت قبل تا هفته دولت سال ۱۴۰۱).
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، ادامه داد: در این بازه زمانی ۱۵ هیات‌ تشخیص استان ۶۵۰۰ شکایت کارگری و کارفرمائی را رسیدگی کردند که از این تعداد۵۱۵۱ رای صادر و ۸۸۳ مورد به سازش منتهی شد؛ در این مدت ۷ هیات تجدید نظر استان نیز ۱۰۶۷ پرونده را رسیدگی وبررسی کردند که ۱۰۲ مورد به سازش ختم شد.
وی درباره بازرسی‌های انجام شده از واحد‌های تولیدی و غیره در استان همدان گفت: در یک سال گذشته تاکنون ۱۸ بازرس اداره‌کل ۹ هزار واحد تولیدی را بازرسی کردند که در این بازرسی‌ها به تعداد ۳۵۹۶ مورد حفاظت و ایمنی، ۳۲۵۳ مورد پرداخت و حقوق و مزایا، طبقه بندی مشاغل ۵۸ مورد، مشاغل سخت و زیان‌آور ۲۶۴ مورد، کار کودکان ۷۷۲ مورد، ماده ۸۷ قانون کار ۲۰۹ مورد، تحقق روابط کار ۱۳۷ مورد و غیره بوده است.

شعبانی تعداد حوادث ناشی کار در محیط‌های تولیدی استان در یک سال گذشته را ۳۲۷ مورد با ۲۱ فوتی عنوان و در پاسخ این سئوال خبرنگار همدان‌نگار که بخش عمد‌ه‌ای از حوادث کار کارفرمایان اهمال نیروی کار دانسته‌اند تا خسارتی به نیروی کار پرداخت نکنند شیوه‌های بررسی‌ حوادث کار را برای احراز تخلف و تعیین سهم کارگر‌و کارفرما توضیح داد و افزود: بخش عمده‌ای از خسارت نیروی کار پرداخت شده و این طور نبوده است که نیروی کار اهمال کار معرفی شود این سهم بیشتر ۵۰ درصد بوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: یک سال گذشته تاکنون تقاضای ۱۵۹۱ نفر برای برخورداری از مزایای مشاغل سخت و زیان آور و بازنشستگی با ۲۰ سال کار بررسی شد، از این تعداد ۱۳۱۱ نفر رای بدوی دریافت کردند و ۵ مورد نیز گروهی رسیدگی شده است.
وی با یاد‌آوری این‌که استان همدان واحد‌های تولیدی بزرگ کمی دارد تا توانایی جذب نیروی کار با تعداد زیاد را داشته باشند و بخش عمده‌ای از واحد‌های تولیدی با نیروی کار کم در استان مشغول به کار هستند که در مقایسه با استان‌های مجاور و حتی شهر‌های صنعتی همسایه قابل مقایسه نیست از بیکاری تحصیل‌کرده‌های استان و نبود رغبت در بخش عمده‌ای از آنان برای کار در حوزه کارگری سخن گفت و آمار واحد‌های تولیدی با یک نفر نیروی کار استان همدان را ۹۴۲۲ واحد و بین ۱۱ تا ۴۹ نفر نیرو را ۱۵۹۴ واحد و ۳۹۱ واحد را با بیش از ۵۰۰ نفر نیرو بیان کرد.
شعبانی ادامه داد: چالش‌های حوزه کسب و کار استان بررسی و پیشنهاد اجرای طرح زیست‌بوم اشتغال ارائه شد، پیشنهاد ما به نمایندگان مردم همدان در خانه ملت برای رونق کسب و کار و ایجاد واحد‌های تولیدی بزرگ با ظرفیت جذب نیروی کار بالا در استان، دریافت سهم استان از سرمایه‌گذاری صندوق‌های کشوری است که بیمه‌پردازان تامین اجتماعی استان بیمه‌گذار آن هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان افزود: جمعیت فعال، شاغل و نیروی آماده به کار استان همدان ۵۵۷ هزار و ۵۸۸ نفر است؛ بر این اساس به ترتیب ۲۹٫۶، ۲۹٫۵ و ۴۰٫۹ در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و خدمات و غیره فعالیت دارند؛ جمعیت بیمه‌ای نیز ۲۵۶۴۵۰ نفر است که ۱۳۸۳۶۰ نفر بیمه اجباری، ۲۴۲۱۲ نفر بیمه مشمول قانون کار در ۱۳۰۰ واحد صنعتی و ۴۳۳ واحد کشاورزی و بقیه خدماتی مشغول به کار هستند.
وی گفت: در طرح زیست بوم اشتغال فقط آمار اشتغال مطرح نیست و به مسایلی مانند بیکاری فارغ‌التحصیلان، فرصت‌های شغلی خالی، بیکاری عمومی، طرح‌های اشتغالزا، تعداد شغل‌های ناقص و ناپایدار، تعداد شاغلان کم‌درآمد، تعداد شاغلان غیررسمی غیره توجه شده است، ۲۰ واحد کاریابی در استان فعالیت دارند که در یک سال گذشته ۱۷۰۹ نفر توسط این واحد‌ها مشغول به کار شدند توسط این کاریابی‌ها ۳۴۴۵ فرصت شغلی جدید نیز شناسایی شده است فعالیت نیروی کار خارجی در استان ممنوع است مگر کارفرمایی واحد تولیدی برای نصب، مشاوره تخصصی و غیره مجوز استفاده از نیروی کار را به صورت قانونی دریافت کرده باشد در بازرسی‌ها یک سال گذشته اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان همدان ۲۱۵ بازرسی منجر به شناسایی ۳۲۹ نیروی‌کار خارجی غیر‌قانونی شد و با۱۰۱ کارفرمایی متخلف برخورد قانونی و قضایی شد.

شعبانی افزود: برای تقویت و رونق اشتغال در استان به روش‌های متخلف به واحد‌های تولیدی تسهیلات پرداخت شد که روش‌های پرداخت نیز تسهیلات اشتغال روستایی با نرخ ۶ درصد( از آغاز اجرای طرح تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان)، سرمایه در گردش با نرخ سود ۱۰ درصد و اشتغال خانگی است که سقف تسهیلات آن برای هر نفر نیروی کار ۱۰۰ میلیون تومان است و برای سایر طرح‌های بدون سقف بوده و بر اساس طرح توجیهی ارائه شده تسهیلات پرداخت خواهد شد تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز نرخ سود ۱۸ درصد دارد تسهیلات ماده ۱۶ نیز با نرخ سود پایین برای جامعه هدف نهاد‌های حمایتی است. امسال به طور متوسط ۴ هزار میلیارد‌تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد
مدیر‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان اظهار کرد:۹۴۴ مورد اقدام نظارتی برای تسهیلات پرداخت شده داشتیم؛ ۵۰ پرونده با ایراد معادل ۱۸ میلیارد‌تومان بود ۸ پرونده به حالیت فعالیت برگشت و ۴۲ پرونده آماده اجرای حکم و غیره است.در استان همدان ۲۲۵۸ تعاونی با یک میلیون‌و ۳۰۰ هزار جامعه هدف داریم.
مدیر شعب بانک توسعه تعاون در استان همدان نیز گفت: شعب بانک توسعه تعاون استان همدان در سال ۱۴۰۱ موفق به کسب درجه ارتقا از رتبه ۲ به رتبه یک شد؛ همچنین تعداد شعب این بانک در استان نیز با حمایت مسئولان سه شعبه افزوده شد در حالی که سیاست‌ها بر جمع‌آوری شعب بوده است.

فرهاد شیراوند شعب‌های افزوده شده بانک توسعه تعاون در استان همدان را در شهر‌های لالجین، فامنین و درگزین نام برد و افزود: ۵ ماه نخست امسال در مقایسه با سال قبل ۱۰۰ درصد افزایش پرداخت تسهیلات داشتیم؛ حتی به ۱۱۰ درصد رسید، سال قبل ۱۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد و امسال ۳۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: در ضمانت‌های نامه‌های بانکی نیز ۹۲ درصد رشد داریم در حالی که وضعیت پرداخت منابع بانک توسعه ۷۰ به ۳۰ برای پرداخت تسهیلات است در استان همدان تا ۸۱ درصد تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شد. در تبصره‌ای و غیره حدود ۴ هزار میلیارد‌ریال تسهیلات پرداخت شد.
شیراوند اظهار کرد:۱۱۳۰ میلیارد‌ریال از محل منابع تبصره ۱۳و ۱۴۳۰ میلیارد ریال نیز از سایر منابع تسهیلات پرداخت شد؛ در مرحله حمایت از بیماران پروانه‌ای نیز بدون سقف تسهیلات به صورت کشوری ۵۰۰ میلیون‌ریال تسهیلات پرداخت خواهد شد. امسال و در هفته تعاون پیش رو بخشودگی کل جرایم دیر‌کرد و ضمانت‌ها را در دستور کار داریم؛ پرداخت تسهیلات ازدواج ثبت‌نامی در سامان مرتبط را نیز آغاز کردیم.
وی در پاسخ این سئوال خبرنگار همدان‌نگار که واحد‌ متقاضی تسهیلات با ملک استیجاری چه ضمانتی می‌تواند ارائه کند، گفت: روش‌های عمومی بانک‌ها را در مرحله نخست وثیقه محل اجرای طرح برای تامین و بازپرداخت تسهیلات با خطر‌پذیری کمتری در بازگشت تسهیلات بیان و روش‌های دیگر را وثیقه ملک خارج از طرح و یا ارزش‌گذاری وسایل تولیدی برای تامین بازپرداخت وثیقه و غیره را نیز بانک‌ها نام برد.
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری