آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

ضرورت افزایش تعامل بیشتر مشترکان برای عبور از بحران کم آبی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از کاهش بارش ها و نبود مدیریت مصرف آب شرب توسط مشترکان خبر داد و گفت: امسال ۱۸۴ میلی‌متر نسبت به سال قبل و نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی داشتیم.
همدان نگار؛ سید هادی حسینی بیدار در نشست خبری با اصحاب رسانه استان به مناسبت فرا‌رسیدن هفته صرفه‌جویی، افزود: ۵۰ سال اخیر کاهش بارندگی بی سابقه بوده است که موجب کاهش متوسط بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.
وی با یاد‌آوری این که متوسط بارندگی سال قبل ۴۱۴ میلی‌متر بود و امسال به ۲۳۳ میلی‌متر رسیده است، ادامه داد: توزیع مکانی و زمانی بارش‌ها در بدترین شرایط قرار دارد و ضرورت افزایش تعامل بیشتر مشترکان با آبفای استان در مدیریت مصرف آب شرب به وضوح قابل لمس و انکار ناپذیر است.
حسینی بیدار با تاکید بر این که سال قبل ذخیره آب سد اکباتان ۱۰۰درصد بود و امسال حدود۱۹ میلیون متر‌مکعب در شرایط فعلی ذخیره آب دارد گفت: اکنون منبع دیگر تامین آب شهر همدان سد آبشینه نیز ۳٫۶ میلیون متر مکعب ذخیره آب دارد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان اظهار کرد: به ترتیب ۶۹ و ۶۰ درصد مشترکان شهری و روستایی استان همدان بیش از الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند که موجب افزایش کاهش ذخیره آب منابع موجود شده است اکنون شرکت آبفای استان همدان در۳۰ شهر و ۸۷۰ روستای استان خدمات‌رسانی دارد.
حسینی بیدار افزود: افزایش مصرف در میان مشترکان شهری موجب افزایش ۶ میلیون متر مکعبی مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده که جلوگیری از این روند نیازمند فرهنگ سازی به ویژه توسط اصحاب رسانه است.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب استان همدان استان مشغول خدمت رسانی در دو حوزه آب و فاضلاب می باشد گفت: در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در استان همدان تحت پوشش خدمات آب و ۷۶ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند.
مدیر عامل آبفای استان با اشاره به اینکه همکاران ما با تلاش شبانه روزی به دنبال مدیریت بحران موجود هستند، خاطرنشان کرد: مدیریت فشار در شبکه ها، مهندسی مجدد تاسیسات و اصلاح شبکه های فرسوده از جمله اقدامات موثر انجام شده است.
حسینی بیدار با بیان اینکه ما با مدیریت فشار، مصرف آب را نیز تحت کنترل درآوردیم، اظهارداشت: علیرغم اینکه هر ساله ۱۰ تا ۱۵ هزار انشعاب جدید آب در شهر همدان به مشترکان واگذار می شود تولید آب نسبت به سال ۸۶ چیزی در حدود ۲۵۰ لیتر در ثانیه کاهش داشته که این رقم به نگهداشت آب در منابع ذخیره آب کمک میکند.

مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات در دست اقدام حوزه آب و فاضلاب استان گفت: در حوزه آب و فاضلاب روستایی ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: همچنین در بخش اعتبارات ملی، سال جاری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده ضمن اینکه در حوزه اعتبارات تصفیه خانه فاضلاب همدان نیز ۸ میلیارد تومان اعتبار جدید لحاظ شده است.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان تصریح کرد: در بحث ایجاد تاسیاست فاضلاب درشهر همدان ۴۰۰ میلیارد تومان و ۱۰۰میلیارد تومان نیزدر حوزه تاسیسات فاضلاب شهر ملایر اعتبار لحاظ شده است.
حسینی بیدار همچنین با بیان اینکه استان همدان در مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه های آب و فاضلاب در سال جاری دارد، گفت: سال گذشته در حوزه تامین آب، بیشترین مشکلات را در کرفس، اسدآباد، کبودراهنگ و نهاوند داشتیم که قدم های خوبی در این خصوص برداشته شد و موجب رفع مشکل از ۷۰ تا ۸۰ شدیم .
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه با بیان اینکه الگوی مصرف آب مردم همدان برای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز تعریف شده است عنوان کرد: متاسفانه مردم همدان ۵۰ لیتر بیش از الگوی مصرف آب مصرف میکنند که چنانچه با صرف جویی این رقم را کاهش دهند کمک حال خوبی برای ما خواهند بود.
وی تصریح کرد: تامین آب شرب در شهر همدان برعهده همکاران آب منطقه ای و توزیع آب برعهده ما است که بر همین اساس جلب رضایت مشترکان در اولویت امور ما قرار دارد.
مدیر عامل آب و فاضلاب استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پساب تصفیه شده در تصفیه خانه فاضلاب همدان و تولید آب با کیفیت گفت: خوشبختانه با مجموعه اقدامات انجام شده توانستم آب مورد نیاز نیروگاه شهید مفتح را تامین نماییم.
حسینی بیدار با بیان اینکه تامین پساب تصفیه شده برای دو پتروشیمی اکباتان و ابن سینا نیز درحال انجام است، گفت: قراردادها به منظور تامین آب شهرک صنعتی ویان از محل پساب تصفیه خانه فاضلاب همدان در دست اقدام است.
وی ادامه داد: ما توانایی داریم با درخواست صنایع، آب مورد نیاز هر صنعتگر ی را در مسیر پساب شهر همدان تامین کنیم همچنین در حوزه شهرستانهای رزن، اسدآباد ،ملایر،نهاوند و تویسرکان آمادگی داریم پساب حاصل از تصفیه خانه این شهرها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.
مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان بار دیگر با اشاره به اینکه تامین آب شرب بر عهده شرکت آب منطقه ای استان است گفت: درراستای کمک به همکارانمان و علیرغم اینکه در این رابطه هیچ مسئولیتی نداشتیم در خصوص تامین آب نیز وارد عمل شدیم به طوری که ساخت مخزن ۵ هزار متر مکعبی برای شهرستان تویسرکان و همچنین احداث برخی مخازن آب برای شهر همدان در دستور کار قرار گرفت.
حسینی بیدار با بیان اینکه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارت ملی برای پروژه های آب استان همدان مصوب شده است، گفت: شهرستان ملایر از لحاظ آب مشکلات عدیده ای داشت که خوشبختانه با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار همدان چندین مجتمع آبرسانی در این شهرستان تعریف شد.
وی همچنین با بیان اینکه اقدامات اثر بخشی در حوزه ایجاد شبکه های جمع آوری فاضلاب در روستاهای استان انجام شده است گفت: تصفیه خانه های و تاسیسات فاضلاب در روستای ارزان فود، دهپیاز، ابرو، چشین، سیمین و حسین آباد ملایر آماده بهره برداری است، ضمن اینکه در کرفس و آبرومند و در بسیاری از نقاط روستایی دیگر نیز اقداماتی در دست انجام می باشد.
حسینی بیدار اظهار کرد: مطالعات فاضلاب روستایی شهرهمدان به اتمام رسیده ضمن اینکه تصفیه خانه فاضلاب فامنین نیز در مرحله دیوارکشی است و ایجادخط انتقال آن نیز به پایان رسیده است .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در ادامه ضمن پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در خصوص مطالبات آبفا از مشترکان توضیح داد: مجموع مطالبات آبفا ۲۶ میلیارد تومان می باشد که از این رقم ۱۶٫۶ میلیارد تومان مربوط به مشترکان خانگی، ۲٫۳ میلیارد تومان مربوط به مشترکان تجاری۹۰۰ میلیون تومان مربوط به ادارت دولتی و۸۰۰ میلیون تومان مربوط به بخش آموزش می باشد.
وی در ادامه در خصوص آبرسانی های سیار گفت: در حال حاضر ۳۶ روستای استان با تانکر آبرسانی میشوند که با توجه به کاهش نزولات جوی انتظار میرود این تعداد به ۱۶۰ روستا افزایش یابد اما تلاشمان بر این است که این اتفاق کنترل شده و در سنوات آتی کمتر گردد باشد.
وی افزود: چنانچه هر نفر از مردم استان ۵۰ لیتر در شبانه روز مدیریت مصرف آب داشته باشند عبور از بحران کم آبی امکان پذیر تر خواهد بود.
حسینی بیدار با بیان این توضیح که هدررفت آب به دو بخش هدررفت ظاهری و واقعی تقسیم میشود، عنوان کرد:هدررفت واقعی شامل فرسودگی شبکه هااست که خوشبختانه در این بخش نیزهمدان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان افزود: هدر رفت واقعی آب دراستان همدان ۱۳ درصد است در صورتی که این عدد در کشور بالاتراست.
وی درخصوص مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت مصرف گفت: درحوزه روابط عمومی نیز اقدامات بسیار موثری در حال انجام می باشد، ضمن اینکه مهندسی مجدد تاسیسات، بهره گیری ازتله متری و مدیریت فشار نیز در دستور کار همیشگی شرکت است.
حسینی بیدار در خصوص تامین آب مورد نیاز همدان ازمسیر سد تالوارنیز گفت:این خط قرار است ۱۶۰۰ لیتر در ثانیه آب برای همدان تامین کند. همچنین بر اساس تاکیدات استاندار همدان ادارات ملزم به کاهش مصرف خود تا ۳۰ درصد هستند.
وی افزود: در راستای کمک به همکارانمان در شرکت آب منطقه ای۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی برای آبرسانی بلند مدت همدان جذب کردیم ضمن اینکه نزدیک به ۲ میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه آبرسانی از دره مراد بیک جذب شد.
وی بیان کرد: نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آبرسانی از محل سد تالوار جذب کرد ضمن اینکه ۴۵ میلیارد تومان نیز در بودجه امسال برای این مهم در نظر گرفته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده به منظورجداسازی فاضلاب از رودخانه های همدان توضیح داد: خوشبختانه در بخش فاضلاب اقدامات ویژه ای انجام شده است، به طوری که هم اکنون جمعیت تحت پوشش فاضلاب در کشور ۴۵ تا ۵۰ درصد است در حالی که این رقم در استان همدان در بخش شهری ۷۶ تا ۷۷ درصد می باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۰ درصد شهر همدان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد، عنوان کرد: در نظر داریم جمعیت تحت پوشش حاشیه شهر همدان را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
حسینی بیدار گفت: رودخانه های منطقه جانبازان، کوی الوند، کوی مطهری، کوی الوند و بخشی از رودخانه دره مرادبیگ از فاضلاب عاری شده است که با تلاش شبانه روزی همکاران ما این موفقیت امکان پذیر شده است.
مدیر عامل شرکت آبفای استان همدان با تاکید بر اینکه در حوزه فاضلاب یک حرکت انقلابی صورت گرفته است، عنوان کرد: طرح فاضلاب همدان در حال حاضر ۵۴ درصد پیشرفت دارد که امیدواریم بتوانیم ۱۰۰ درصد این طرح را به مرحله اجرا درآوریم.
همدان نگار//:

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری