آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

نصب و رونمایی نخستین کاشی‌نگاره شهدا در همدان

نخستین کاشی‌نگاره(دیوار‌نگاره) شهدای معزز همدان در قالب تصاویر ۲۰ شهید گرانقدر در محله زینبیه با حضور جانشین سپاه انصار‌الحسین همدان، مدیر‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان، فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه، برخی از والدین مکرم شهدا همزمان با عید سعید غدیر در همدان رونمایی شد.
این اثری هنری با هدف ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت، توسط شهرداری همدان اجرا شده است؛ شهردار همداندر این آئین، گفت: شهرداری همدان به همراه همه فعالیت‌های عمرانی که به عنوان وظایف محوله بر عهده دارد، فعالیت‌های فرهنگی متنوع و متفاوتی را برای بزرگداشت یاد و نام شهدا در دستور کار قرار دارده است؛ یکی از این فعالیت‌ها استفاده از هنر هنرمندان شهر برای به تصویر کشیدن شهدای عزیز در معابر ۸۰ محله شهر با نام آبروی محله و در قالب کاشی‌نگاره(دیوار‌نگاره)است.
عباس صوفی، افزود: قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، شهرداری همدان برای تکریم والدین شهدا در مراسمی از حدود یک هزار نقر از والدین معظم شهدا پذیرایی کرد این مراسم به یاد‌ماندنی بود. قبل از رونمایی این کاشی نگاره‌ نیز تصاویر شهدا به شکل‌های مختلف در فصل‌های قبل در جداره‌های شهری ترسیم و نمایان و در معرض دید عموم قرار گرفته بود.
وی ادامه‌داد: این افتخاری برای شهرداری است که توفیق چنین خدمات فرهنگی برای پاسداشت یاد و نام شهدا به دست آورده است؛ این امور فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار‌داده‌ایم و از آن انرژی مضاعف برای خدمت به مردم شهر می‌گیرم؛ چرا که این شهدا در شرایط سخت و دشوار از این آب و خاک دفاع کردند و اجازه ندادند پای هیچ متجاوزی به آن برسد و آن را غصب کند.
شهردار همدان، گفت: شهرداری همدان برای گرامیداشت یاد و نام شهدا نصب نمادها، چاپ خاطرات شهدای محلات(۸۰ محله) و غیره را در امور جاری خود قرار داده است و درصدد تحقق روز افزون آن است و در این حوزه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز با اشاره بر این‌که وظیفه ما حفظ و گسترش فرهنگ و ایثار و شهادت است، گفت: برای برپایی و گرامی‌داشت یاد شهدا در این کاشی نگاره، تصویر ۲۰ شهید بزرگوار رسم و هزینه کرد آن نیز ۳۰ میلیون تومان بوده است.
مجید شاکری ادامه داد: این کاشی نگاره در قالب طرح آبروی محله اجرایی شده است و مشابه آن نیز در سایر محلات مرتبط به منطقه چهار و سایر مناطق شهرداری همدان در برنامه‌های فرهنگی شهرداری قرار دارد که با همکاری نهاد‌های مرتبط با ترویج، حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت اجرا خواهد شد.
وی افزود: در این دیوار‌نگاره یا کاشی نگاره بخشی از هزاران ایثار شهدای عزیز دیده می‌شود و امیدواریم در کنار همه امور فرهنگی و عمرانی که شهرداری در این حوزه انجام داده و خواهد داد تبدیل به اثری ماندگار و به یاد‌ماندنی برای تکریم یاد و نام شهدا شود. این کاشی نگاره با همکاری همه نهاد‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شده است.
جانشین فرمانده سپاه انصار‌الحسین استان همدان نیز گفت: این مکان قدمگاه شهداست جائیکه یاد‌آور ایثار و عظمت روح بلند شهدا است. گرامی‌می‌داریم یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی، شهدای امنیت کشور، شهدای ۸ سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و به خصوص بیش از ۲۰۰ شهید عرصه سلامت را که با جان و توان علمی خود در حوزه‌ای دیگر در حال دفاع از این کشور هستند.
سردار مهدی فرجی، افزود: اکنون در آستانه گذر از سالروز تلاش بزرگ رزمندگان همدان در کار‌زار نابرابر مرصاد هستیم، جائیکه همدانی‌ها برای دفاع از وطن ۱۳۴ شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند؛ در تنگه مرصاد و چارزبر جای عکس شهدای همدان خالی است. همدانی‌ها در فاو غیور مردانه جنگیدند، گرفتن فاو ۲۴ ساعت زمان برد اما ۹۸ روز برای حفظ آن از هیچ ایثار و شهادتی فرو‌گذار نکردند.
وی ادامه داد: وقتی جوانان در معابر شهر عکس شهدا را می‌بینند از کار‌های غیر‌اخلاقی و غیر‌فرهنگی پرهیز می‌کنند و این اثر ماندگار شهدای در شهر است. از شهرداری هم باید به دلیل این تلاش قدر‌دانی کرد. شهر همدان نجیب‌ترین خانواده‌ شهدا را دارد و اگر گلایه‌ای هم دارند از سایر مسایل است.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان گفت: از مدیریت شهری به لحاظ کار ارزشمندی که برای پاسداشت یاد و نام شهدا انجام داده است باید قدر‌دانی کرد چرا فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگی غنی و پایدار است. از گذشته مدیریت شهری در این حوزه فعالیت‌های ممتدی انجام داده است و در سال‌های اخیر روز‌افزون شده است.
مجید صفدریان افزود: وظیفه ما قدر‌دانی زبانی است و به غیر از آن نیز بضاعت دیگری نداریم، اجر واقعی این امور در نزد خدا مشخص و محفوظ است. از نمونه کار‌های ارزشمند انجام شده در این حوزه نیز دعوت از والدین مکرم شهدا توسط شهرداری بوده است که قابل تقدیر و به یاد‌ماندنی است. انجام امور فرهنگی برای شهدا سبب خیر و برکت در امور زندگی است.
وی ادامه داد: فضیلت زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، شهروندان از مشاهده تمثال مبارک شهدا در هر کوی و برزن تقویت می‌شوند و یاد شهدا و عظمت تلاشی که آنان برای حفظ امنیت و ناموس این کشور انجام دادند در خاطره‌ها می‌ماند.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری