آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

همدان میزبان نمایشگاه کیف و کفش چرم کشور

همدان‌نگار، حمید نصرتی قانعی،خبرنگار: همدان از فردا(دوم شهریور ۱۴۰۱) به مدت سه روز میزبان برگزاری هفتمین نمایشگاه کیف، کفش و چرم کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی است.

احمد گازرانی رئیس اتاق اصناف همدان، هدف از برگزاری این نمایشگاه تخصصی را معرفی دستاورد‌های صنعت کیف و کفش و چرم همدان و کشور عنوان کرد و گفت: در این نمایشگاه فضای خاصی و ویژه‌ای برای تبادل نظر دید‌گاه متخصصان این صنعت با دانش جدید و بروز ساخت مصنوعات چرمی فراهم خواهد کرد.
وی با یاد‌آوری این‌که همدان پیشرو در صنعت چرم‌سازی و کیف و کفش است از مشکلات این صنعت سخن به میان آورد و افزود: یکی از چالش‌های توسعه این صنعت در همدان نبود نیروی متخصص کافی برای تولید انواع مصنوعات چرمی است و اکنون در کشور از بیش از ۱۱ هزار نوع مصنوع چرم موجود در جهان فقط ۱۱ نوع محصول تولید می‌شود.
گازرانی با تاکید بر این‌که برای توسعه این رشته هنری و صنعتی در همدان گام‌های متعدد با همکاری نهاد‌های مسئول در حوزه آموزش وغیره برداشته‌ایم، ادامه داد: اکنون افق روشنی پیش‌روی این صنعت در همدان قرار دارد؛ گواه و موید آن نیز تعداد کار‌گاه‌ها و واحد‌های تولیدی فعال موجود این صنعت در همدان و استان است.

رئیس اتاق اصناف همدان با اشاره‌ به آمار کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی صنعت کیف و کفش و چرم همدان، گفت: سال ۹۲ حدود ۲۲۰ واحد تولیدی و توزیعی این رشته صنعتی در همدان فعال بود؛ اکنون این آمار به بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدی و توزیعی رسیده است.
گازرانی، افزود: صنعت‌گران همدان واتاق اصناف برای تولید البسه چرمی هم تلاش‌هایی داشته و گام‌هایی برداشته‌اند، به دلایلی در این حوزه این تلاش‌ها به سرانجام مقصود نرسیده است؛ افق روشن توسعه صنعت کیف و کفش و چرم همدان نوید‌بخش تحقق این هدف است.
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار همدان‌نگار که مشکلات موجود در زنجیره تولید صنعتی کیف و کفش چرم همدان چیست و چه اقدامی برای رفع آن انجام داده‌اید؟ گفت: به غیر از آموزش نبود دستگاه‌های صنعتی موجود و مواد‌اولیه از دیگر مشکلات است که در این حوزه این برنامه‌ریزی شده است و در نمایشگاه پیش رو فعالان تولید دستگاه‌های صنعتی حضور دارند و به ارائه دانش و تولید‌ات خود خواهند پرداخت.
رئیس اتاق اصناف همدان درباره توضیح خبرنگار همدان‌نگار مبنی بر این‌که مشکل آموزش در واحد‌های تولیدی بزرگ و معروف صنعت چرم با فراخوان، جذب و آموزش نیرو برطرف شده است چرا این اتفاق در همدان رخ نمی‌دهد، نیز افزود: کار‌گاه‌های تولیدی همدان در صنعت چرم از این رویه استفاده کردند اما بعد اتمام دوره آموزشی، نیرو‌های آموزش دیده علاقه‌ای به ادامه کار به عنوان کارگر در آن واحد تولیدی ندارند و می‌خواهند انفرادی یا به عنوان کار‌فرما برای خود فعالیت کنند چرا که این صنعت‌ارزش افزوده مناسب دارد.
گازرانی ادامه داد: نمونه این تلاش احیای صنعت چرم و دوخت لباس‌های چرمی با دعوت از استاد‌کار شناخته شده در همدان بود که بعد پایان دوره نیرو‌های آموزش دیده حاضر به ادامه همکاری نشدند و انفرادی این فعالیت را ادامه دادند حتی برخی از آنان لباس‌های چرمی در حد کیفیت لباس‌های ایتالیایی تولید می‌کنند اما چون فرایند تولید دستی و سنتی است بیش از یک یا دو سفارش را نمی‌توانند تامین کنند.

رئیس اتحادیه کیف، کفش و چرم همدان در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به تعداد شهدای( ۱۵ شهید) صنعت‌گر و هنرمندکیف و چرم همدان در دوران دفاع مقدس زد و گفت: هر سال یاد‌واره‌ای برای تعظیم و تکریم این عزیزان در مسجد پیغمبر همدان برگزار می‌شود؛ همچنین به مناسبت روز همدان و پزشک اصناف فعال همدان(نوشت افزار و لباس) در پویشی کالا‌ها و محصولات خود را برای حمایت از خانواده‌ها در شرایط اقتصادی فعلی با تخفیف بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در بازار ارائه خواهند کرد.
هفتمین نمایشگاه ملی کیف و کفش چرم همدان و کشور از فردا به مدت سه روز( دوم تا پنجم شهریور ۱۴۰۱) آماده بازدید متخصصان این حوزه در نمایشگاه۲۲۰۰ مترمربعی با حضور ۱۰۰ واحد فعال این عرصه هنر صنعت است تا دستاورد‌های خود را ارائه دهند از این تعداد واحد تولیدی حاضر در نمایشگاه از استان‌های همدان، اصفهان، مشهد، تهران، تبریز و غیره، ۶۵ واحد تولیدی و توزیعی مربوط به همدان است.
همدان‌نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری