آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

طرح اضطراری آب‌رسانی همدان شهریور بهره‌برداری می‌شود

مدیر عامل آب منطقه‌ای همدان گفت: طرح اضطراری آب‌رسانی همدان با ظرفیت انتقال ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه یا بیشتر آب شهریور امسال بهره‌برداری خواهد شد.
همدان‌نگار؛ منصور ستوده بابیان اینکه تاکنون با کمک دکتر حاج بابایی نماینده مردم شهرستان همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این پروژه به استان اختصاص داده‌شده است، اظهار داشت: با بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت طرح بلندمدت آب‌رسانی به همدان، طرح اضطراری شامل ۷۰ کیلومتر خط انتقال و ۱۵ هزار مترمکعب مخزن است. بیشترین حجم اجرایی پروژه اضطراری آب‌رسانی همدان انجام‌شده است که با رفع نواقص موجود توسط قرارگاه خانم الانبیا بعنوان پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای، این طرح تا پایان شهریور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
وی تأکید کرد: در شرایط کنونی که به دلیل کاهش بارش‌ها نسبت به سال قبل، همدان وضعیت بحرانی و خشک‌سالی شدید بی‌سابقه‌ای دارد که اجرای این طرح یکی از راه حل‌ها برای مقابله با این خشک‌سالی و کاهش بخشی از تنش آبی شهر است.
مدیر عامل آب منطقه‌ای همدان مقدار مصرف آب شرب همدان را حدود ۱۷۵۰ لیتر در ثانیه و معادل ۵۲ میلیون مترمکعب در سال عنوان و افزود: با توجه به کاهش آبدهی چاه‌های آب شرب حدود ۷۴ درصد از آب شرب همدان از طریق منابع سطحی و ۲۶ درصد از طریق آب‌های زیرزمینی با استفاده از چاه‌های حفرشده در دشت همدان و بهار تامین می‌شود.
ستوده بابیان اینکه این چاه‌ها از منابع مهم تامین آب شرب شهر همدان است، ادامه داد: تاکنون این شرکت مجوز حفر ۱۲۸ حلقه چاه آب شرب شهری را با دبی ۲۷ میلیون مترمکعب در سال برای شهر همدان صادر کرده است که به گفته آبفا در حال حاضر تنها حدود ۷۰ حلقه آن ها با دبی ۴۵۰ لیتر در ثانیه فعال می باشد.
وی در پایان تأکید کرد: با توجه به قدمت حفاری و بهره‌برداری این چاه‌ها و پمپاژ دائمی آن‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی، کف شکنی، لایروبی و یا تغییر محل آن‌ها به‌منظور افزایش آبدهی که بتواند کسری میزان آب شرب شهر همدان را جبران کند واجب و ضروری است که طبق توافق به‌عمل‌آمده با آب و فاضلاب استان، قرار شد تعدادی از چاه‌های موجود مجدداً حفاری و تجهیز شود.
همدان‌نگار//:

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری