آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

معرفی برگزیدگان جشنواره کاریکاتور برق همدان

برگزیدگان نخستین جشنواره ملی کاریکاتور مصرف بهینه برق همدان با حضور کاظمی مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، علی اکبری مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل توانیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های صنعت برق کشور،میرصفدری معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری همدان، مدیران روابط عمومی صنعت برق، هیات داوران جشنواره و جمعی از مسئولان استان و هنرمندان در سالن نمایش مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان معرفی شدند.
همدان نگار، برگزیدگان به این شرح در بخش حرفه‌ای به ترتیب احمدرضا سهرابی از شیراز، مهدی عزیزی از گرگان،مصطفی ستاریان از اصفهان به عنوان مقام نخست تا سوم معرفی شدند شایسته تقدیر این بخش محمدرضا ثقفی، حمیدرضا حیاتی روشن از کرج و محمدعلی ولیزاده از ساری بودند؛ در بخش آماتور نیز به ترتیب نازنین اسماعیلزاده کرمانی از کرمان، مرضیه عباسی از تهران و ملینا نظری از همدان اول، تا سوم شدند شایسته تقدیر این بخش نیز زینب عبدالرحیمی، عاطفه افتخارمنش از همدان و دل آرام خدایی از تهران بودند. همچنین تمبر اختصاصی و کتاب نفیس نخستین جشنواره ملی کاریکاتور مصرف بهینه برق رونمایی شد.

پیام مدیرعامل شرکت توانیر به نخستین جشنواره کاریکاتور مصرف بهینه برق نیز خوانده شد که در متن آن آمده است که یکی از نکات بسیار مهم در نهادینه‌سازی آموزه‌های مدیریت مصرف، بهره‌گیری از آموزش‌های فرهنگی – هنری در مسیر تعمیق درک جمعی و عمومی مردم است. بهره‌گیری از نقش و کارکرد هنر و تلفیق آن با آموزه‌های مدیریت مصرف، رویکردی نوین در آگاهی دهی و اقناع افکار عمومی در مسیر فرهنگ‌سازی به شمار می‌رود.
قطعاً فرهنگ‌سازی امری بلندمدت است که نیاز به‌صرف وقت و بهره‌گیری از نظریات و اندیشه‌های علمی در زمینه نحوه تأثیرگذاری بر افکار عمومی دارد و این مهم در رویکرد جدید صنعت برق در فرهنگ‌سازی مصرف انرژی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، سرلوحه اقدامات قرارگرفته است.
نخستین جشنواره ملی کاریکاتور، با رویکرد بهره‌گیری از این هنر خلاق در تحقق اهداف مدیریت مصرف برق و با حضورهنرمندان فرهیخته از سراسر کشور که به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان همدان برگزار می‌شود، محفلی را فراهم آورده تا جمعی از کاریکاتوریست‌های خلاق و متبحر ضمن مشارکت، با نگاه تیزبینانه از منظر طنز، صنعت برق را در افزایش سطح آگاهی و فرهنگ جامعه در مصرف بهینه انرژی، یاری دهند.
بی‌شک این حرکت، آغازی بر تعامل سازنده میان این صنعت فخیم با هنرمندان عرصه کاریکاتور کشور بوده و گام‌های بلند آتی، استوارتر برداشته خواهد شد.
در این مراسم مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به وقایع روز جهان اسلام و نسل‌کشی مردم مظلوم غزه است که مظلومیت فلسطین را فریاد می‌زند و تسلیت این ایام گفت: امید است با وحدت و انسجام و مقاومت مسلمانان شاهد آزادی سرزمین‌های اشغال شده و قدس شریف باشیم.

علی سهرابی بیدار با بیان اینکه هنر سرچشمه معرفت است، افزود: دنیای امروز نیز متأثر از هنر به خصوص هنر کاریکاتور است که قدرت ارتباطی بالایی دارد و می‌تواند تلنگرها و تاثیر به سزایی بر جامعه و یا حتی جهان داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز انرژی برق به عنوان یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های زندگی بشریت به شمار می‌آید، گفت: نیاز روزافزون به این انرژی ارزشمند و پاک در تمام بخش‌ها از قبیل صنعتی، کشاوزری، خانگی، درمان و سلامت و… نمایان بوده و در دنیای امروز زندگی بدون برق برای کسی قابل تصور نیست.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان افزود: صنعت برق، یکی از پیچیده‌ترین صنایع حاضر است که تولید آن گران است، و در کشور ما تأمین انرژی برای آحاد مردم با لحاظ تخفیف‌های ویژه‌ای عرضه می‌شود.
وی ادامه داد: در زنجیره تولید و تأمین این انرژی پاک سختی‌های بسیار زیای وجود دارد که همکاران ما متحمل می‌شوند، بنابراین باید قدر این نعمت را بدانیم و از اسراف آن پرهیز کنیم.
سهرابی بیدار با تأکید بر مدیریت مصرف انرژی برق گفت: وزارت نیرو و شرکت توانیر در این حوزه برنامه‌های بسیاری را پیش‌بینی کرده که یکی از این برنامه‌ها ارتباط و گفتگو با مردم و مشترکین برق در راستای جلب همکاری و مشارکت برای مصرف بهینه برق است.
وی تصریح کرد: در این راستا یکی از اقدامات ما توجه به طنز و ارتباط‌ گیری مؤثر با گروه‌های هدف جامعه و استفاده از هنر فاخر کاریکاتور برای عرضه موضوعات مدیریت مصرف و مصرف بهینه برق بوده است تا بتوانیم تلنگرهای لازم را در این راستا داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی کاریکاتور مصرف بهینه برق با همکاری وزارت نیرو و شرکت توانیر به میزبانی استان همدان افزود: فراخوان این جشنواره در شهریورماه سال جاری در سه بخش حرفه‌ای، آماتور و داخلی و در ۹ موضوع پیشنهادی برگزار شد.
وی عنوان کرد: با توجه به استقبال هنرمندان مهلت ارسال تا ۲۵ شهریور ماه تمدید شد که طی این مدت ۵۷۶ اثر در دبیرخانه جشنواره در شرکت توزیع نیروی برق استان همدان دریافت شد که از این تعداد ۵۰۶ اثر مورد قبول دبیرخانه واقع شد.
سهرابی بیدار با بیان اینکه از این تعداد، ۲۴۹ اثر در بخش حرفه ای، ۱۴۷ اثر در بخش داخلی (شرکت های تابعه توانیر) و ۱۱۰ اثر نیز در بخش آماتور بود، گفت: هیأت داوران به بررسی آثار دریافتی پرداختند که تا ۵ مهر ماه با نظر هیأت داوران تعداد ۶۳ اثر در بخش حرفه‌ای و ۲۰ اثر در بخش آماتور در مرحله اول پذیرفته شد.
وی یادآور شد: در این جشنواره ۳ نفر در بخش حرفه‌ای، ۳ نفر در بخش آماتور و ۳ نفر در بخش داخلی به عنوان نفرات اول تا سوم هر بخش حائز دریافت جوایز شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه در راستای تشویق شرکت‌کنندگان علاوه بر نفرات برتر، برای هر بخش ۳ نفر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند، عنوان کرد: در حاشیه این برنامه از تمبر اختصاصی جشنواره و همچنین کتاب آثار جشنواره کاریکاتور مصرف بهینه برق با حضور مسئولین و اساتید رونمایی شد.
وی با اشاره به اینکه امیدواریم با برگزاری این جشنواره که با استقبال خوب هنرمندان روبرو شد، گام مؤثری در اشاعه فرهنگ مدیریت مصرف در فضای عمومی جامعه برداریم، اظهار کرد: امید است که نتایج این جشنواره و آثار ارزشمند هنرمندان فتح باب و فصل جدیدی برای استفاده درست و بهینه از این انرژی پاک باشد.
مشاور وزیر و مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو نیز در این مراسم ضمن محکوم کردن جنایات رژیم اشغالگر قدس در غزه، اظهار کرد: ما آیین اختتامیه این جشنواره را به جایی برای محکومیت این جنایت هولناک علیه غزه تبدیل می‌کنیم.
علی اکبر کاظمی ضمن تقدیر از برگزاری نخستین جشنواره کاریکاتور مصرف بهینه برق اظهار داشت: کاریکاتور جزو مقوله‌هایی است که در جامعه ما مهجور مانده است، در حالی‌که کاریکاتور، هنر تمرکز، تفکر و والایی است و ازاین‌رو می‌توان هر چه بیشتر از آن در راستای فرهنگ‌سازی، به‌ویژه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی بهره گرفت.
مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو بابیان اینکه کاریکاتور، راه ارتباط با مخاطب را کوتاه‌تر کرده و مفاهیم و پیام‌ها را طی فرایندی ساده و در بازه زمانی کوتاه به مخاطب منتقل می‌کند، گفت: در عصری که مخاطبان دیگر به فیلم‌ها، برنامه‌ها و سخنرانی‌های طولانی گرایش نشان نمی‌دهند، کاریکاتور با توجه به این‌که محاسن و معایب را به‌صورت اغراق‌آمیز بیان و به مخاطب منتقل می‌کند، می‌تواند در تغییر ذائقه مخاطبان، راهگشا و مؤثر باشد.
وی با اشاره به نقش مؤثر روابط عمومی‌های صنعت برق در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی، بر استفاده از آثار برگزیده این جشنواره در این راستا تأکید و خاطرنشان کرد: آب و برق، دو کالای گران‌بهایی هستند که در قالب خدمت ارائه می‌شوند، ازاین‌رو ما در این صنعت، به‌صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستیم و هر مجموعه‌ای در برقراری ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه اقدامات دقیق و مدون‌تری انجام دهد، موفق‌تر است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل توانیر و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌های صنعت برق کشور نیز گفت: درحالی‌که ایران یک درصد جمعیت دنیا را در خود جای‌داده، اما مصرف انرژی در آن بسیار بیشتر است و در سال‌های اخیر نیز رشد مصرف انرژی، شدت یافته است.
محمد علی‌اکبری با اشاره به رویکرد فرهنگی دولت سیزدهم، اظهار داشت: صنعت برق کشور در دو سال اخیر توجه ویژه به مولفه‌های فرهنگی و هنری و اقدامات فرهنگی را در کنار شاخص‌های فنی و مهندسی در دستور کار خود قرار داده و در همین زمینه صنعت برق، در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ اقدام و امسال نیز ۱۴۰ اقدام در بحث فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف انرژی انجام داده است.
همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری