آخرین بروزرسانی سایت : ۱۰ / اردیبهشت / ۰۳ | ۷:۵۰ بعد از ظهر

سهم ۱۱ درصدی همدان از نیروگاه‌های خورشیدی کشور

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان از فعالیت ۸ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت تولید ۴۸٫۹ مگاوات برق در استان خبر داد.
همدان‌نگار، علی سهرابی بیدار افزود: سهم فعالیت نیروگاه خورشیدی استان همدان نسبت به کل نیروگاه‌های خورشیدی بهره‌برداری شده کشور ۱۱ در صد است؛ حدود ۵ درصد کل نیروگاه‌های تجدیدپذیر بهره‌برداری شده کشور در استان فعال است.

وی گفت: نیروگاه خورشیدی منبع تامین انرژی پاک، دوستدار محیط زیست، تجدیدپذیر و پایدار بوده و نقش موثری در تامین انرژی برق دارد.
وی اجرای نیروگاه‌های مقیاس کوچک را دستاورد چشمگیر دانست و گفت: این دستاوردها نشان دهنده پیشرفت‌های فنی و مهندسی کشور است و نقش مهم در توسعه پایدار و حفظ محیط زیست دارد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: ابلاغ نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر مربوط به سال ۹۵ است، نخستین نیروگاه ۷ مگاواتی کشور همان سال بهره‌برداری شد.
وی ادامه داد: شش نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری خارجی به ظرفیت ۴۶٫۹ و دو نیروگاه با سرمایه‌گذاری ایرانی به ظرفیت ۲ مگاوات در استان فعال است.
سهرابی بیدار افزود: تاکنون برای تولید برق خورشیدی و خرید آن در استان ۱۲۵ قرارداد به مجموع ظرفیت ۲۶۵۰ کیلووات با مشترکان داریم؛ ۶۲ نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت ۱۴۴۵ کیلووات بهره‌برداری تجاری شده است امسال تابستان از این ظرفیت تولید برق، ۳۳۰ کیلووات برای کمک به ناترازی تولید وارد مدار شد.

وی با بیان اینکه ۷۶۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی در مراکز صنعتی و ۳۱۰ کیلووات در مراکز خدماتی و رفاهی و ۳۷۵ کیلووات نیز در منازل مسکونی نصب و بهره‌برداری شده است، گفت: با هدف معرفی فناوری فتوولتاییک در ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی و تشویق استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک نیز در ساختمان ستادی شرکت توزیع، ۴ مسجد و ۸ مدرسه، نیروگاه‌های خورشیدی به مجموع ۱۲۵ کیلووات نصب شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: تاکنون ۵۳۰ سامانه قابل حمل خورشیدی برای دسترسی به انرژی برق به عشایر استان تحویل شد.
سهرابی بیدار با اشاره به اینکه با توجه به همزمانی پیک تولید نیروگاه‌های خورشیدی با پیک بار شبکه سراسری، این نیروگاه‌ها نقش بسزایی در تولید برق در پیک بار شبکه دارند، عنوان کرد: در استان همدان بیش از ۲٫۱ درصد از کل انرژی مصرفی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ توسط نیروگاه‌های خورشیدی تامین شده است و در زمان پیک روز همزمان استان همدان در تابستان امسال، ۴٫۶ درصد از توان مصرفی کل استان، از طریق نیروگاه‌های خورشیدی تامین شد.

وی از برنامه های دیگر شرکت، تحویل ۳هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی به جامعه هدف نهادهای حمایتی عنوان و افزود: تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ نفر از سوی نهادهای حمایتی معرفی و از نظر حقوقی و فنی ارزیابی شدند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان ادامه داد: از این تعداد، یک هزار و ۳۸۵ متقاضی واجد شرایط شناسایی و تعداد ۹۹۰ متقاضی در سامانه مهرسان ثبت نام شدند و تعداد ۳۲۲ قرارداد خرید تضمینی برق نیز با متقاضیان امضا شد.
سهرابی بیدار گفت: اردیبهشت سال قبل همزمان با سفر ریاست سازمان ساتبا به استان، تفاهم نامه مشترک توسعه زیرساخت‌های لازم در کشور در خصوص تولید برق تجدیدپذیر به امضاء معاون وزیر نیرو و ریاست سازمان ساتبا و استاندار همدان رسید.
وی افزود: تاکنون ۴ نیروگاه مقیاس کوچک گاز سوز با محوریت تامین بار مراکز صنعتی با مجموع ظرفیت ۱۷٫۷ مگاوات در استان بهره‌برداری شده است.
همدان‌نگار:/
کلیک کن:
http://edch.ir

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری