آخرین بروزرسانی سایت : ۳۱ / اردیبهشت / ۰۳ | ۶:۱۸ بعد از ظهر

اشتغال ۴۵۰ بهبود‌یافته اعتیاد در همدان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان همدان، گفت: ۴۵۰ نفر از بهبود‌‌یافتگان اعتیاد استان با همکاری کارآفرینان شاغل شدند.

همدان‌نگار، حمزه عبد‌کوند در نشست خبری به مناسبت فرا‌رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با نمایندگان رسانه‌های جمعی در استان همدان با اشاره بر این‌که بر اساس قانون، تسهیلات خود‌اشتغالی برای بهبود‌یافتگان اعتیاد ۱۵۰ میلیون‌تومان با سود ۴ درصد بانکی است، افزود: امسال و تاکنون ۱۲۸۰ نفر توسط سازمان‌های مرتبط برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی و ۳۰۰ نفر این تسهیلات دریافت کردند.
وی ادامه داد: افزون بر این با تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان زندان‌ها و آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان، ۲ هزار نفر معتاد آموزش‌های مهارت‌آموزی را فرا‌گرفتند؛ در سفر ریاست جمهوری برای تحقق روز افزون اهداف شورای مبارزه ‌با مواد مخدر استان، برای باز‌ه زمانی ۳ سال، ۶۲ میلیارد‌تومان اعتبار مصوب شد که توسط دستگاه‌های عضو شورا هزینه خواهد شد.

وی درباره نرخ رواج مصرف مواد‌مخدر در بین دانش‌آموزان مقاطع متوسطه و هنرستان‌ها با قیاس این نرخ در کشور، یاد‌آور شد: اکنون بر اساس آمار موجود نرخ رواج مصرف مواد مخدر در کشور ۳.۵۸ و در استان همدان ۱.۴ درصد، در دانشگا‌ه‌های کشور ۴.۸ و در استان همدان ۱.۸درصد و در محیط‌های کارگری کشور ۲۳ و در استان ۱۲ درصد است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان همدان با تاکید بر این‌که غالبا گفته‌اند سرقت‌ها توسط افراد معتاد انجام شده است با رد این موضوع، ادامه داد: بررسی‌ها موید آنست که از ۱۰۰ درصد سرقت‌ها، فقط ۲.۷ درصد مرتبط با افراد معتاد و بقیه را سایر گروه‌های اجتماع انجام دادند.
عبد‌کوند از وظایف شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر مقابله با رواج این آسیب‌ اجتماعی و کاهش آن در جامعه دانست و افزود: افزون بر استفاده از ابزار‌های قانونی سلبی از ابزار‌های ایجابی استفاده شد؛ در این حوزه فرهنگ‌سازی از سرفصل‌های اصلی و مهم برای پیشگیری آسیب اعتیاد است؛ برای تحقق آن از ظرفیت خیران در قالب طرح مجمع خیران یاریگران زندگی استفاده خواهیم کرد؛ امسال از دهه پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی دایمی برای معرفی آسیب‌های این معضل اجتماعی در کانون دانش‌آموزی همدان برپا خواهد شد که برای ساماندهی و نوسازی فضای آن یک میلیارد‌تومان هزینه شد. طرح یاریگران زندگی در ۱۵۰۰ آموزشگاه اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در حوزه مقابله، پیشگیری و مبارزه با مواد‌مخدر۴۰ راهبرد، ۴۸ برنامه و ۹۱ فعالیت در دستور کار شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان همدان است. بر اساس بررسی‌های کشوری شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان به لحاظ عملکردی در بین ۳۳ استان رتبه پنجم کشوری را کسب کرده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر استان همدان، گفت: امسال و تاکنون با تلاش دستگاه‌های عضو شورا ۳۹ باند تهیه و توزیع و نگهداری مواد‌مخدر شناسایی و تحویل دستگاه قضایی شدند؛ برای تحقق اهداف شورا نیز ۹ هزار و ۹۱۱ عملیات انتظامی در قالب ۱۲۳۵طرح در استان اجرا شد؛ ۵ هزار و ۸۹۰ کیلو‌گرم مواد‌مخدر از عاملان کشف و ۵۹۳۳ نفر دستگیر که فقط ۳۰ نفر خانم هستند.
وی در پاسخ به این سئوال که وضعیت و ظرفیت مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ را چطور ارزیابی می‌کنید با تاکید بر این‌که مرکز ماده۱۶ همدان ظرفیت پذیرش ۵۰۰ نفر دارد و اکنون ۴۰۰ نفر در آنجا پذیرش شدند، در نهاوند نیز ۲۰۰ نفر ظرفیت است که ۱۵۰ نفر پذیرش شدند، ادامه داد: معتادان متجاهر به مدت ۶ ماه با دستور قضایی نگهداری می‌شوند؛ امسال همچنین به دلیل تخلف ۲ مرکز ترک اعتیاد لغو مجوز شدند.
عبد‌کوند گفت: استان همدان۱۵۵ مرکز ترک اعتیاد، ۲ مرکز ماده ۱۶، ۴۷ مرکز ماده ۱۵، ۱۴ مرکز مجری تبصره ۲ و یک اردوگاه کاردرمانی دارد، با پاکسازی مناطق آلوده استان ۲ هزار معتاد متجاهر ساماندهی شدند.
همدان نگار://

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری