آخرین بروزرسانی سایت : ۳۱ / اردیبهشت / ۰۳ | ۶:۱۸ بعد از ظهر

تامین ۷۹ هزار تن کود شیمیایی

همدان نگار- حمید نصرتی قانعی-خبرنگار:مدیر شرکت خدمات کشاورزی استان همدان گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای تامین کود‌های یارانه‌ای استان(فسفاته، ازته و پتاسه) حدود ۱۲۰ هزار تن است.
همدان نگار; الیاسی افزود: تاکنون ( ۲۶ آبان ماه )بیش از ۷۹ هزار تن از این مقدار کود تامین شده است؛ ۶۰ هزار تن کود‌ یارانه‌ای برای شهرستان ها ارسال شد; اکنون ذخیره کود شرکت در انبار‌های سازمانی بیش از ۱۹ هزار تن است و افزون بر این در شبکه کارگزاری هم بیش از ۵ هزار و۷۵۰ تن کود یارانه‌ای آماده فروش به کشاورزان است.
به گفته الیاسی شرایط ذخیره کود یارانه‌ای در استان همدان بسیار مطمئن و مناسب است نمونه آن وضعیت شهرستان نهاوند است که امسال ۹۶۰۰ تن انواع کود شیمیایی سهمیه اعلامی سازمان جهاد کشاورزی استان را دریافت کرد و ۷ هزارتن کود حمل و به کشاورزان منطقه تحویل شد; اکنون ذخیره کود این شهرستان در انبار‌کارگزاران حدود ۵۶۰ تن است.
الیاسی با یاداوری این که کمبود کود شیمیایی در بخش کشاورزی نداریم درباره کیفیت کودهای یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه گفت: برنامه تأمین و تدارک نهاده‌های کشاورزی به ویژه کودهای یارانه‌ای، کیفیت است و سامانه کنترل کیفیت مستقر در شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که از کارخانه‌های تولیدی تا کارگزاری‌های فروش را شامل می شود، اجازه ورود و توزیع کودهای کم کیفیت را نمی‌دهد.
مدیر شرکت خدمات کشاورزی استان همدان نظام کنترل کیفیت را این طور توضیح داد که پس از انعقاد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، همه مراحل تولید کود در کارخانه تا مرحله بارگیری محموله تولیدی توسط کارگروه بازرسی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کنترل و قبل از بارگیری نمونه‌برداری، آزمایش و پس از تأیید و اطمینان از کیفیت آن اجازه بارگیری و حمل به استان مقصد داده می‌شود. علاوه بر کنترل کیفی محموله در مبداء، محموله ها پس از تخلیه در انبارهای شرکت در استان مقصد، یک‌بار دیگر توسط کارگروه دیگری نمونه‌برداری و پس از تأیید کیفیت آن، اجازه توزیع و ارسال به کارگزاران داده می شود که نتایج واصله از مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور بیانگر کیفیت بسیار بالای کودهای یارانه‌ای تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی است.
وی افزود: همچنین محموله های وارداتی نیز میزان کنترل و نظارت کیفی سخت‌گیرانه‌تری نسبت به تولید داخلی دارد و افزون بر نمونه‌برداری در کارخانه تولیدی کشور مبداء و تأیید کیفیت آن، قبل از بارگیری در کشتی محموله ارسالی به گمرک توسط بازرسان بین‌المللی، نمونه‌برداری و در صورت تأیید کیفیت آن اجازه بارگیری صادر می شود.
الیاسی افزود: محموله کود شیمیایی با ورود به بنادر ایران، مجدداً قبل از بارگیری و حمل به استان ها، توسط شرکت بازرسی بین‌المللی دیگری در انبارهای گمرک کنترل و نمونه‌برداری می‌شود و در صورت تأیید کیفی محموله اجازه بارگیری داده خواهد شد.

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری