آخرین بروزرسانی سایت : ۲۶ / اردیبهشت / ۰۳ | ۸:۴۹ بعد از ظهر

راهداری استان همدان آماده استقبال از زمستان و برف

مدیر‌کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان همدان از آمادگی این اداره کل برای باز‌نگهداشتن راه‌های استان با آماده‌سازی و به‌روزرسانی بیش از ۲۵۵ خودروی راهداری استان خبر داد.
همدان‌نگار؛ صفر صادقی راد در بازدید یک‌روزه خبرنگاران از روند فعالیت راهداران استان به مناسبت فرا‌رسیدن هفته راهداری (۲۶ آذر‌ماه تا یک دیماه ۱۴۰۰)، گفت: استان همدان برای کنترل و مدیریت راه‌های استان از سامانه‌های جدید راهداری مانند کنترل سرعت، تردد شمار، نظارت تصویری و توزین بار درحرکت خودرو‌ها استفاده می‌کند. مناقصه ۳۱ سامانه کنترل سرعت برگزارشده است هرکدام از این سامانه بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد.

وی تعداد این سامانه‌ها را به ترتیب ۶۶،۷۶، ۲۸ و ۴ دستگاه نام برد و افزود: اکنون در استان همدان ۳۴ راهدار‌خانه و نیروی پشتیبانی و حمایتی در قالب ۵۳۲ نفر نیرو نظارت و باز نگه‌داشتن راه‌های استان را در فصل‌‌های مختلف بر عهده‌دارند. امسال برای یخ‌زدایی و باز‌ماندن حدود ۵ هزار و ۴۰۰ کیلو‌متر راه در استان همدان ۱۰ هزارتن نمک و ۸۰ هزارتن ماسه ذخیره و آماده‌شده است.
صادقی راد ادامه داد: از مشکلات پیش‌روی راهداری استان همدان در فصل زمستان آشنا نبودن رانندگان با روش رانندگی در این فصل و استفاده نکردن آنان از وسایل مناسب سفر است که وقت زیادی را از راهداران در هنگام وظایف محوله هدر می‌رود و ضرورت دارد شهروندان به هنگام سفر در فصل زمستان به‌طور کامل با الزامات سفر آشنایی کامل داشته باشند و از سفر‌های بی‌دلیل و غیر‌ضروری به جد پرهیز کنند.
مدیر‌کل راهداری استان همدان گفت: برای آماده‌سازی و ایمن‌سازی تردد خودرو‌ها در گردنه اسد‌آباد همدان، حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده است؛ این هزینه‌ها برای نصب حفاظ میانی، تأمین روشنایی معبر و غیره بوده است همچنین ۳۸ مجتمع خدماتی رفاهی درراه‌های استان وجود دارد و برای ساخت ۱۵ مجتمع دیگر نیز اقدام شده است.۲۰ مجتمع نیز در مرحله استعلام ساخت است.

صادقی راد با یاد‌آوری این‌که سالانه برای نگهداری راه‌های استان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: امسال و دربازه زمانی ۸ ماهه ۵۱ هزار و ۱۴۶ بازدید معاینه فنی انجام شد؛ این تعداد بازدید منجر به صدور ۴۲ و هزار و ۳۹۰ معاینه فنی شد باهدف ایمن‌سازی جاده‌های استان، قرارداد نصب ۵۰ کیلو‌متر حفاظ میانی امضاشده است که ۱۵‌کیلو‌متر از مسافت به‌صورت امانی اجراشده است.۱۳ کیلو‌متر روشنایی معبر نیز اجرا شد. ۷ کیلومتر از وسایل روشنایی نصب‌شده جاده‌های استان مربوط به گردنه اسد‌آباد است.
وی درباره مقدار کالای حمل شده دربازه زمانی ۸ ماه سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بیش از ۷ میلیو‌ن تن حمل کالا داشتیم که شامل بیش از یک‌میلیون تن سیمان و غیره بوده است و سالانه بیش از ۱۲ میلیون تن کالا توسط رانندگان استان به نقاط مختلف کشور حمل می‌شود، برای حمل کالا از بنادر نیز ۲۰ هزار دستگاه اعزام شد که حدود ۸۰ درصد آن برای حمل کالای سایر استان‌ها بوده است.
مدیر‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاد‌ه‌ای استان همدان ادامه داد: در استان ۳۰ هزار راننده‌ حرفه‌ای مشغول ارائه خدمات در بخش‌های مختلف ناوگان جاده‌ای هستند و بیش از ۳ هزار بازدید از پایانه‌های استان در ۸ ماه سال ۱۴۰۰ توسط همکارانش در بخش راهداری انجام‌شده است.
معاون حمل‌و‌نقل اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: امسال بیش از ۱۰ هزار سی‌ام آر برای حمل کالا در استان صادرشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۶۰ درصد افزایش دارد. کالا‌های حمل شده نیز برنج، سفال، ضایعات و غیره بوده است.


محمد‌ سرگزی، افزود: باهدف افزایش ایمنی کاربران راه‌های استان همدان بیش از ۱۰ هزار کلاه ایمنی بین موتورسواران توزیع و ۲۰ مدرسه حاشیه راه‌ نیز با علائم و امکانات موجود ایمن‌سازی شدند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با یاد‌آوری این‌که اکنون راهداران استان همدان در آماده‌باش برای باز و قابل تردد شدن راه‌های استان هستند، افزود: رانندگان باید در فصل زمستان قبل از سفر لباس مناسب سفر بپوشند، از پر بدون باک خودروی خود از مطمئن شده و با روش بستن زنجیر چرخ آشنایی کامل داشته باشند تا درراه نمانند و مانع عبور سایر خودروها نشوند.
رستمی درباره شیار‌های هشدار‌دهنده اجراشده درراه‌های استان نیز افزود: این شیار‌ها به دو شکل طولی و عرضی درراه‌های استان اجرا شدند تا اگر راننده‌ای به دلیل خستگی از مسیر خارج شد موجب هشیار شدن راننده شده و ایمنی راه را برای عبور راه افزایش دهند.
همدان‌نگار://
عکس: مهدی فیضی

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری