آخرین بروزرسانی سایت : ۳۱ / اردیبهشت / ۰۳ | ۶:۱۸ بعد از ظهر

۳۰ مهر سال ۵۷ همدان

همدان نگار؛حمید نصرتی قانعی، خبرنگار: رخداد‌های بزرگ به‌مانند انقلاب‌ها، به دلیل مقبولیت رهبر انقلاب بین مردم و جامعه هدف که تفکر او را برای آزاد‌خواهی پذیرفته و حمایت بی‌دریغ همان مردم از آن رهبر و تفکر موفق و پیروز میدان سرکوبگران آزادی بوده‌اند؛ انقلاب اسلامی ایران هم با رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی امام قدس سره، عشق به مردم، آزادی و آزاد‌مردی شکل گرفت و بیست دوم بهمن سال ۱۳۵۷ پیروز میدان مبارزه با نظام ستمشاهی شد.
همدان‌نگار؛ مردم ایران اسلامی به‌خصوص همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، نقش موثر، بارز و مهم در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشتند؛ آنچه در بخشی از روزشمار تاریخ مردم انقلابی همدان و اوج آن آمده است این‌که سی‌ام مهر ماه سال ۱۳۵۷ بعد از وقوع حادثه آتش‌‌سوزی کتابخانه مسجد بزرگ کرمان، خشم مردم انقلابی همدان بر ضد رژیم زبانه‌‌ می‌کشد.

نیرو‌های ملعون رژیم شاه با آغاز تظاهرات دانش‌آموزان دختر مدرسه پروین اعتصامی و مدرسه پسرانه زاهدی (شهیدان دیباج) درگیری‌ها به خیابان‌های می‌رسد تا دانش‌آموزان انقلابی با تعطیل کردن کلاس‌های درس و سردادن شعار‌های انقلابی به خیابان‌های شهر بیایند. گروهی از آنان نیز با شلیک گلوله حامیان رژیم شهید می‌شوند. به نشانه اعتراض به این حادثه خونین، معلمان همدان با تجمع مقابل محوطه آموزش‌وپرورش شهرستان همدان ۴۸ ساعت اعتصاب غذا می‌کنند و خواهان معرفی عاملان و مسئولان این حادثه می شوند.
حماسه انقلابی سی‌ام مهر ماه سال۱۳۵۷ دانش‌آموزان همدانی اقدام به یاد‌ماندنی، مقدمه و جرقه‌ای برای تظاهرات ۱۳ آبان‌ماه دانش‌آموزان تهرانی در سال ۱۳۵۷ است. بنیا‌نگذار انقلاب امام خمینی(ره) که در پاریس تبعید بودند، با صدور بیانیه‌ای از تظاهرکنندگان حمایت کردند. در این روز عوامل امنیتی رژیم با شیلک گاز اشک‌آور و گلوله از فراز ساختمان‌ هتل یاس(کاخ قبلی) در ابتدای خیابان شهدا(شورین یا شاپور) سعی در متفرق کردن دانش‌آموزان داشتند.(۴۳ سال قبل). از جمله شهدای ظهر سی‌ام مهر سال ۱۳۵۷ همدان فردی به نام نصرت‌الله «باباقدرت» و باقر مصفا هستند که اولی مقابل مغازه نفت‌فروشی خیابان شهدا(شاپور‌سابق) و «باقرمصفا» نیز با گلوله ساواکی‌ها به شهادت می‌رسند.بعدا قضات و وکلای شهر همدان نیز به این جمع انقلابی می‌پیوندند.
سال‌های قبل به مناسبت گرمیداشت و تجلیل از مقام شهدای این حادثه پلاک یادبودی بر دیوار بانک ملی در میدان مرکزی شهر همدان نصب بود که اکنون اثری از آن نیست.

همچنین در تاریخ شمار فعالیت انقلابی مردم همدان در این روز آمده است که دانش‌آموز سینما هما (قدس فعلی) را آتش زدند سینمایی که بخش عمده‌ای از فیلم‌های آن مروج فساد و فحشا در بین جوانان جامعه بود. در این حادثه حمید‌رضا سیفی آسیب می‌بیند گروه حدید آذر‌ماه همین سال منوچهر کازرونی رئیس کلانتری چهارم همدان را که عامل سرکوب‌ تظاهرات مردمی و مسئول کمیته ضدخرابکاری رژیم است و ترور کردند. خدایاری استاندار وقت همدان نیز توسط سرباز محافظ استانداری محسن مباشر کاشانی ترور نافرجام می‌شود و با گریز به کو‌‌هپایه الوند سپس توسط عوامل ساواک در گنج‌نامه به شهادت می‌رسد.
مردم انقلابی همدان بیست و یکم بهمن‌ماه سال ۵۷ با زعامت شهید آیت‌الله سید اسدالله مدنی (تبعید در همدان) راه عبور تانک‌های ستون زرهی لشکر ۸۱ کرمانشاه را بستند تا این نیروی اعزامی به تهران موفق به سرکوبی انقلابیون و فریاد آزادخواهی آنان نشود بعد نیز مردم همدان در حرکت انقلابی دیگر، کمتر از یک ساعت، سلاح‌ نیرو‌های اعزامی را گل‌باران می‌کنند این گل‌های نظامیان را به تسلیم وادارمی‌کند.
ناکام ماندن این حرکت، سرکوبگران گارد‌ شاهنشاهی در تهران را بی حامی می‌گذارد تا دیگر تهران پایتخت ایران، حادثه خونین میدان ژاله را در تاریخ ننگین رژیم تجربه نکند؛ این حرکت بزرگ به معنای قدم دیگر برای ثبیت موفقیت انقلاب اسلامی است؛ این تلاش به یاد‌ماندنی مردم همدان حکومت‌نظامی تهران را شکست داد تا مردم انقلابی ایران در پایتخت با توان بیشتر، مقابل رژیم، ندای آزادی‌خواهی سر‌دهند. در این روز همافران پایگاه سوم هوایی شاهرخی (سوم شکاری شهید محمد نوژه) به مردم می‌پیوندند و نخستین پایگاه‌ هوایی کشور به تصرف مردم انقلابی همدان در‌می‌آید.

پس از شهادت آیت‌الله اسدالله مدنی در بیستم شهریورماه سال ۱۳۶۰؛ مکان اقامت این شهید بزرگوار و اسطوره مقاومت مردمی همدان و ایران اسلامی در مقابل رژیم ستمکار شاهنشاهی؛ سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی می رسد و اکنون این خانه در خیابان شهدا مجاور حوزه علمیه همدان در کوچه‌ای بانام آخوند ملا‌علی معصومی همدانی قرار دارد. ناگفته نماند روایت مبارزه مردم انقلابی همدان توسط کارشناس مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور ابوالفتح مؤمن در کتابی بانام انقلاب اسلامی در همدان در دو مجلد گرد‌آوری و به زیور طبع آراسته‌شده است.
همدان‌نگار//:

عکس ها:مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور

لطفا نام خود را وارد کنید
لطفا ایمیل خود را وارد کنید
لطفا متن دیدگاه خود را وارد کنید
ویدئو خبری